toeananenge/ tot ziens! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu toeananenge/ tot ziens! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

toeananenge/ tot ziens!

Blijf op de hoogte en volg Thea

31 Oktober 2012 | Malawi, Blantyre

he?? het kan niet waar zijn!! maar het is waar... ik zit weer op het vliegveld.
m'n dikke kleren weer onderuit de tas gesjouwd klaar voor de kou in het kikkerlandje. ahum... dat zal ook wel weer wennen???
3 weken... het is eigenlijk tekort.

Maar goed. ik kan er waarschijnlijk wel weer even tegenaan met weer veel mooie herinneringen en warme gevoelens. Zeker de tijd in Ekwendeni was weer geweldig.

Het was goed om te zien dat de kids op de blindenschool er gezond en schoon uitzien. Blij met mama Cathy en de (nieuwe) vrijwilligers. Gelukkig!! Natuurlijk het blijft knokken met nonchalante management. Die duidelijk andere belangen hebben. Maar ze voelen 'big sister watching' :) haha en dat vindt ik niet zo erg!!
Let op: als het goed is komen er muziek CD's van de blinden!! ze staan bekend in Ekwendeni als misschien wel de beste muziekgroep. En zingen dolgraag!! Dat willen we graag de wereld laten weten :) We zoeken nog even naar een klein start kapitaaltje en dan gaat een lokaal muzikant met ze oefenen en opnames maken.
Ook worden ze steeds creatiever dan we maken ook plannen voor een klein handeltje; wordt vervolgd!
Marieke Visser is met haar man in Ekwendeni gaan wonen. Marieke doet naar haar huishouden nu de opvolging voor de blindenschool; Prettig!!

OP een dag kwamen mr Lowole en z'n zus langs met een grote zak vol groenten en fruit en een mooie afrikaanse doek. Het was indrukwekkend om te horen hoe die arme man in z'n eentje het alcohol project heeft voortgezet. Helaas heeft de kerk zich weer niet van z'n meest gemotiveerde kant laten zien. En moest er flink aan de tand gevoeld worden betrokkenheid en geld. Maar toch de 1e fase is er door. Er zijn verschillende coordinators getraind om zelf hun groepen op te zetten in hun kerkelijke district. In december wordt het resultaat bekeken: ik ben benieuwd!
Het was gaaf om wat mensen in Lilongwe te ontmoeten die ook met AA groepen daar bezig zijn. Dus hopelijk kunnen er linkjes gelegd worden en kan het programma zo nog sneller landelijk worden!

Ekwendeni betekend voor mij:
* enorme gastvrijheid
* nsima om je vinger letterlijk bij af te likken
* stiekeme wijntjes :)
* verdiepende en inspirerende gesprekken
* elke dag weer de mooiste zonsondergang.
En... altijd weer nieuwe ideetjes bedenken. Zo zelfs dat sommige wegduiken ( voor de grap) als ze me zien. Oh oh Thea is er weer. We worden aan het werk gezet :)

Behalve het muziekproject, klein handeltje op de blindenschool, netwerken voor het AA project ben ik ook gedoken in het Albino-beleid.
Veel albino kinderen worden vanzelfsprekend naar blindenscholen gestuurd. Dat heeft z'n voordelen omdat de voorzieningen voor hen daar in sommige gevallen wel aanwezig zijn. Samen met SAAM (malawiaanse alb. ass) de DEM (district Ed. managers) heb ik wat gesprekken gevoerd. Daar gaat zeker een plannetje uitrollen....

Zoals gepland ben ik langs verschillende projecten gegaan om me in de toekomst mogelijk voor langere tijd mee bezig te houden. Tot nu toe heeft dat nog niet zoveel opgeleverd. Dus collega's... haal diep adem: ik ben nog niet weg :)

But Malawi: prepare yourself. I'm coming back anyway!
Toeananenge!

• 31 Oktober 2012 - 11:00

Anniek:

Whaaah; thea is coming back!!!;)
    geweldig dat het daar zo goed gaat,
    Kbn blij voor je. & natuurlijk voor de kindjes!:)
    Kom je snel weer een xtje langs w'berg??

Groetjes Anniek

• 31 Oktober 2012 - 11:18

Ben Kostwinder:

Errug prettig om je verslag te lezen en te zien dat je er vol energie in zit. Lol en werken aan gerechtigheid gaan best samen he? Goed bezig!
    Ben

• 31 Oktober 2012 - 16:11

Anke:

lief zussie,

Welkom in 't Nederlandse wat uitziet naar een zonnestraaltje :)

Tot gauw.

• 01 November 2012 - 14:18

Marleen:

Ha Thea, welkom terug in het herfstige maar o zo mooie Nederland. Wat heb je weer veel gedaan! CU soon. Doeg!

• 02 November 2012 - 21:34

Gerrie:

Ha Thea,

Zal ik de volgende keer met je meegaan?

Sterkte met landen!

GROET, Gerrie