verhuisd!! - Reisverslag uit Salima, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu verhuisd!! - Reisverslag uit Salima, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

verhuisd!!

Blijf op de hoogte en volg Thea

15 Maart 2014 | Malawi, Salima

Lieve allen!
Sorry voor de spam! Maar na m'n klaagzang van vorige week haast ik me om ook het goede nieuws te brengen :)

Huisje:
Eergisteren vertelde de directrice dat ze een mooi plekje aan het water gevonden had. Alleen… het was wat aan de dure kant en eigenlijk alleen voor drie maanden te huren...
Gisteren ben ik samen met mijn collega in de ouwe diesel gestapt. Een heel stukje verderop dan het hostel eindigt de zandweg in 2 bruggetjes die leiden naar het zelfde pad..

( die 2 bruggetjes hebben met een ingewikkelde scheiding te maken van het koppel wat het compound beheert…)

De linkse is van de mevrouw. Een heel zachtaardige vrouw die meteen bereidwillig was om de prijs van het huisje naar beneden te halen en het geen probleem vindt als ik tot volgend jaar januari blijf…

Na nog een avond een gefrustreerde huisgenoot, kleffe keuken, stinkende afvalzakken, te harde muziek en badderen met een bakje heb ik nu een allerliefst rond huisje met rieten dak betrokken.

Mijn eigen hygiëne handhaven… wat een genot! Muziek draaien omdat ik daar zin in heb en niet om geen andere muziek te hoeven horen, gaan en staan zonder een zwaan kleef aan huisgenoot en een douchekop waar water uitkomt!!! Ontberen doet waarderen dat zie je maar weer!!
Maar dit plekje is dan ook werkelijk geriefelijker dan ik had durven hopen!

Thuiszorg:
Het was een bijzonder heftige en mooie week vond ik. We hebben de vrouw met de hersenbloeding na 2 keer wassen helemaal schoon gekregen. Ik was onder de indruk van de toewijding die ik ineens aantrof bij mijn collega’s om dit te doen. Ik vraag me af of Job er zo beroerd bijzat als deze vrouw; op een stapel verrotte, beschimmelde matten met onder haar ‘bed’ een mesthoop en allerlei webben, nestjes van insecten rondom haar aan de muur en in het rieten dak.
Ze werd steeds meer een beetje ‘mens’ en na onze tweede wasbeurt ontpopte ze zich als een humoristische vrouw die wel wilde trouwen met mijn collega ;).
Ik ga deze week navraag doen hoe duur een nieuw dakje voor haar kost zodat ze uit het donkere hokje waar ze nu ligt naar een wat ruimer hokje (waar het dak lekt) met meer licht kan gaan.

We hebben een doodzieke uitgedroogde en verhongerde vrouw van een veranda gevist. De familie zat er bij en keek er naar. Niet wetend wat te doen. De eigen kinderen zijn vaak overleden en de kleinkinderen nog te jong om de bejaarden in dit soort dingen bij te staan. De vrouw heeft een zwelling in haar keel en kon niet meer slikken.. Pogingen om haar een infuus (op de achterbank v.d. auto) te geven mislukte. Gelukkig ken ik de mensen nu in het ziekenhuis (voordeel van mijn registratie traject!!) en mochten we haar rechtstreeks op de vrouwenafdeling plaatsen (zonder eerst urenlang op de poli te wachten). Nu maar hopen dat ze haar een beetje in de gaten houden …. 

De eerste mais is rijp. Na een fantastisch () regenseizoen is er weer voldoende te eten. Echter alleenstaande aids vrouwen (met kinderen) hebben niet altijd voldoende energie om op het land te werken.
Het is hart verscheurend om te zien hoe verteerd en verzwakt je mensen dan soms aantreft voor hun hutje of wankelend naar de kliniek. Met m’n collega’s hebben we. voor een aantal.
passende oplossingen gevonden om hen van eten te voorzien!

Support voor de alcoholisten:
Ik had een een constructief overleg met voorgangers van de kerken hier in de buurt. Ze erkenden dat ze een fors probleem hebben in de kerk en de gemeenschap met alcoholisten maar niet wisten hoe hen te helpen. Het was goed nieuws voor hen om van het initiatief van supportgroepen te horen.
We plannen een seminar in April waarbij de bekend ‘Gift’ die ook training heeft gegeven in de buurt van Ekwendeni op wil komen draven… Voor deze seminar worden ex alcoholisten benadert, tijdens leren ze hoe ze een groep op kunnen zetten en vlgs de richtlijnen van AA daar invulling aan kunnen geven. We hebben het budget zo klein mogelijk gehouden (zo dat misschien de kerken het zelf op kunnen hoesten) maar als iemand nog een tip voor een gewillige sponsor heeft?
We hopen zo erg dat collega’s, kerkleden en andere bekenden er mee geholpen worden!!

En wat ben ik verder een geluksvogel!
met zoveel lieve mensen in Nederland die me willen volgen en opbeurende berichtjes sturen!
met de gewilligheid van internet!
met de kans om hier te pionieren!
met zo’n prachtig huisje (waar ik me soms weer in Kanaleneiland waan met de moskee op de achtergrond :)

En…. Met over 1,5 een midweekje retraite in Zuid Afrika (vanuit EBM)!! Tot na die tijd m'n volgende blog..

Alle goeds en, nogmaals bedankt, jullie meeleven is (beetje overdreven) mijn overleven :) 





  • 15 Maart 2014 - 23:04

    Anke:

    Lieve zussie,

    Heerlijk voor je dat huisje!
    Hoop dat je daar een echt thuis gevoel krijgt
    Moet wel lukken. zeker met behulp van internet
    Je leek vandaag dichterbij dan mijn dichtstbijzijnde buur ;)

    Heel veel liefs van ons.

  • 15 Maart 2014 - 23:38

    Petra :

    Een eigen plek waar je je thuis voelt is zo belangrijk en gelukkig heb je die nu gevonden! Wat een mooie weg die je mag bewandelen. Wat doe je het goed, met alles wat je tegenkomt. succes, plezier en geniet van je retrait!!

  • 15 Maart 2014 - 23:38

    Petra :

    Een eigen plek waar je je thuis voelt is zo belangrijk en gelukkig heb je die nu gevonden! Wat een mooie weg die je mag bewandelen. Wat doe je het goed, met alles wat je tegenkomt. succes, plezier en geniet van je retrait!!

  • 16 Maart 2014 - 04:55

    Christina:

    Hoi Thea,
    wat heerlijk, je eigen huisje!
    En wat een heftige verhalen. Maar je liefde voor de mensen spat van elke zin die je schrijft over hoe je hen helpt.
    En wat mooi als je weer wat met de AA kan doen.
    Geniet van je huisje en volgende week van de retraite!
    Liefs, Christina

  • 16 Maart 2014 - 13:33

    Debora:

    Lieve Thea,

    Wat bijzonder om te lezen dat het een stuk beter gaat. Fijn dat je zo eerlijk bent over je diepe dalen en mooie hoogtepunten. Fijn dat je nu je eigen huisje hebt en miss niet meer zo verlangt naar Ekwendeni maar hier een fijne tijd mag hebben! Wat een mooi werk zet je neer! Blijf erover schrijven, ik vind het leuk je te blijven volgen!

    Gods Zegen!

    Liefs Debora

  • 16 Maart 2014 - 16:53

    Marieke:

    Hoi Thea! Wat super lekker joh je nieuwe stek. Echt ziet er zo goed uit!
    En wat mooi dat je allemaal positieve dingen op gang aan het brengen bent daar.
    Je bent een topper!

  • 17 Maart 2014 - 09:27

    Irna:

    hej die thea,
    wat mooi om te lezen en dat plekje van jou, geniet ervan en laat los wat je los moet laten. je bent een super vrouw, die dat toch maar mooi allemaal doet.

  • 18 Maart 2014 - 12:54

    Margriet:

    Ha Thea!
    Dat klinkt beter. Als je voor anderen wilt zorgen, is een goede zelfzorg een voorwaarde! En daar hoort voor een westerse vrouw een eigen huis met privacy bij, een must! Anders heb je nooit de gelegenheid om even tot jezelf te komen. Fijn dat dit je is gegeven. Goed om te lezen dat je handelen zoveel verschil kan maken, daar wordt ik hier in Nederland zelfs blij van ;-). Veel wijsheid en de nodige energie gewenst met je werkzaamheden. En dank voor je schrijven, ook als dit een geïrriteerd epistel is, tegen wie moet je anders je frustraties uiten?! Ik leef met je mee.
    Veel liefs,
    Margriet

  • 18 Maart 2014 - 21:12

    Marleen:

    Wow, ik ben de 27.775e lezer van je dagboek. Impressive!
    Ben zo blij voor je dat je je eigen hut hebt. Bijzonder hoor.
    En dan ook de vruchten op je werk.
    Je doortastendheid en goede zorgen komen beide van pas.
    Ik word hier echt blij van als ik het lees.
    Hoezo ontwikkelingshulp helpt niet?

  • 19 Maart 2014 - 22:10

    Anoniem:

    Ha lieve Thea, was super jou verhalen te lezen!
    Stel dat we je financieel willen steunen, naar welk nummer en gegevens die nodig zijn voor een transactie kunnen we daarvoor gebruiken?

    veel wijsheid, sterkte en Gods Zegen toegewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 162971

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: