Kruiden en hekserij - Reisverslag uit Salima, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu Kruiden en hekserij - Reisverslag uit Salima, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

Kruiden en hekserij

Blijf op de hoogte en volg Thea

23 December 2014 | Malawi, Salima

Slokdarm kanker is een 'biljet' die iemand anders door bemiddeling van een heksendokter in je keel is gestopt omdat je weigerde een bankbiltjet aan een familie lid te geven.
Tuberculose zijn doorns die op diezelfde manier in je longen zijn terecht gekomen.
Je kind kwijt raken, Aids, hersenbloeding of een andere verlamming.... volgens de bevolking hier aan het meer in Malawi komt het allemaal door 'bezweringen'...

Zodoende wordt altijd eerst de traditionele genezer geraadpleegd met de vraag; zweeft mijn kind ergens door de lucht? Wie heeft me deze bezwering aangedaan?
Of.... Hoe wordt ik rijk?

Onze patienten hebben touwtjes om hun nek, krasjes over het lichaam of krijgen de meest bizarre opdrachten hun wens tot vervulling te zien komen...

Een winstgevende bezigheid voor een degene die zich een traditionele dokter noemt. Sommigen verdienen per dag zo'n 40 Euro een immens bedrag voor Malawi.

Naar het schijnt kunnen ze vooral heel goed de schijn ophouden dat ze allerlei opdrachten doorkrijgen van hun 'geesten'..

Een andere groep zijn de mensen die helemaal niet met hekserij bezig zijn maar volgens de goegemeente dat wél doen. Hieronder behoren m.n. de bejaarden (worden in het algemeen van hekserij beticht)
maar ook mentaal of fysiek gehandicapten. Zo erg zelfs dat we soms worden gewaarschuwd om een bepaalde oude vrouw niet te bezoeken omdat ze nogal wat 'duistere machten' zou bezitten.

Het is triest want het isoleert mensen van de gemeenschap, mensen worden al snel er van 'vervloeking' beschuldigt als een familie lid overlijdt waardoor men behalve verlies/ ziekte en lijden ook nog eens een problematische relatie krijgt met de gemeenschap.

Onze vergadering richtte zich op de traditionele dokters die zichzelf ook als zodanig zien.
In de aanloop op de dag van hun bezoek had ik de meest bizarre verhalen gehoord. Werkelijk te gek voor woorden en herhaling... (google zelfs op internet als je er meer over wilt weten)

Hierdoor was ik erg nieuwsgierig en een tikkeltje ongerust op wat voor mensen ik zou aantreffen op deze dag.

De eerste een (inderdaad oude) vrouw met een wat kromme rug maar vriendelijke rustgevende ogen.
Nummer 2 een mooie jonge vrouw met een kind aan de borst.
Nummer 3 een oude man die meteen in slaap viel
Nummer 4 een man op leeftijd met een prachtig witte sik.
De een na de ander druppelde binnen. En ik moet zeggen er was 1 vrouw bij die een beetje 'boosaardige' trekken had maar voor de rest waren ze allemaal heel vriendelijk en zagen er geruststellend uit.

Onze insteek was 'kennismaken' en hen er toe overhalen patienten die in hun praktijken 'onbehandelbaar' zijn door te sturen naar de kliniek.

Ze reageerden zeer positief, waren blij met onze uitnodiging om zich 'bekend te maken' en klaagden er zelfs over dat hun patienten zo weinig geloof hechten aan medische hulp en meer waarde hechten aan spirituele krachten... en dus vaak weigerden om naar een kliniek te gaan ondanks hun aandringen..

Voor wat het waard is... Maar in ieder geval een goeie aftrap en naar mijn mening is het goed dat ze zich 'bekendmaken' altijd beter dan in het 'stiekeme' te opereren. Een van onze voornemens is om hen te trainen in het goede gebruik van natuurlijk geneesmiddelen via 'Anamad' een christelijke organisatie die het gebruik van geneeskrachtige kruiden promoot...

Jammer jammer.... Ik ga dat hooguit nog op een verre afstand mee beleven...

Met pijn in mijn hart ben ik aan het afronden...

Maar het goede nieuws is dat Kerst gevierd wordt in het mooiste wildpark van dit deel van Afrika.
Henrike en ik hebben onze biezen gepakt om morgen aan te sluiten bij de Safari die ons meeneemt naar South Luwangwa in Zambia...

Met de rugzak klaar, zweet druppels op m'n neus, duizend krekels buiten een een gemene muggebult op m'n arm wens ik jullie een een 'witte kerst' en jaar uiteinde met veel lekkers, gezelligheid en mooie overdenkingen.

• 23 December 2014 - 21:31

Anke:

Ha zussie,

Zulke verhalen kom je in Nederland niet zo vaak meer tegen......

Een klein beetje warmte hierheen gestuurd Thea?
    Het is hier zeer zacht voor de tijd van het jaar. Hier dus ook muggen in december :)
    En de sneeuw? Die komt na kerst zegt men. Zaterdag.
    We zien wel.

Lieve lieve zus: een heel goed kerstfeest in zonnig Afrika!

Groetjes van ons en tot gauw!!

• 23 December 2014 - 23:20

Jannie:

Thea, met weemoed meegelezen waar jij nu de " scene" gaat verlaten. Je voetsporen staan er. Voor jullie daar in het mooiste wildpark ook de vreugde gewenst van Kerst, Immanuel. Geniet van even "weg zijn" met Henrike. Tot weerziens, Shalom, Jannie

• 24 December 2014 - 18:46

EmmyKuisch:

Hi Thea,
    Fijn dat je nu nog kunt genieten van alle moois om je heen na gedane arbeid. God's zegen, een mooie kerst en tot ziens. Liefs Emmy

• 27 December 2014 - 19:31

Henrike:

Leuk leuk leuk om je blog nu te lezen en zelf alles gezien te hebben! I'm blessed om hier met jou te zijn en samen rond te trekken. Zikomo kwambiri (I promise dat ik m'n woordenschat uit zal breiden ;-)

Nti mekukonti.