met malawi weer in t verschiet... - Reisverslag uit Salima, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu met malawi weer in t verschiet... - Reisverslag uit Salima, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

met malawi weer in t verschiet...

Blijf op de hoogte en volg Thea

20 Oktober 2015 | Malawi, Salima

Grijp ik even de kans om jullie, reisverslaglezers, weer een beetje bij te praten...
helemaal in de hoek van m'n leeggeruimde kamer staat m'n rugzak weer halfgevuld met gekreukelde rokken en wijde broeken..
Het zal nog een ruime week duren voor ik eraan toe kom om dit (enigszins netjes) in te gaan pakken voor 3 weekjes Malawi!

Ik zie me al weer rondlopen daar op de kliniek, aan het meer, in het gasthuis; maar het is moeilijk voor te stellen!! Hoe zal de zorg rondom de zieke oudjes en gehandicapte kinderen zich voortgezet hebben? Wat zie ik er naar uit om ze weer te zien en het van ze te horen!!

Buurtzorg ondersteund de visie om het project blijvend te ondersteunen door middel van een stuk morele betrokkenheid, advies en training. Samen met 2 andere collega's proberen we daar in de komende weken een plan vorm te geven en dat uit te bouwen naar de toekomst. Een leuke uitdaging, niet alleen voor mij, maar ook voor Buurtzorg, desbetreffende collega's en de mensen van het project zelf..
Ik heb er veel vertrouwen in dat het wederzijds heel veel kan opleveren en m.n. voor het project in Senga Bay een flinke ruggensteun kan wezen. En met perspectief op nog meer een grotere Maja/Buurtzorg plannen in de toekomst.

Maar eerst nog:
* die dozen
* die kleine interne verbouwing
* dat likje verf
* dat schoonmaak doekje
* de wasmachine
* die auto
* dat schuurtje enzovoort enzovoort...

Want... mede dank zij de uitzonderlijke warme hulp van mijn familie strijk ik weer neer in mijn geboortedorp Overberg... Dit heeft een hele speciale reden.. en als je daar nog niet van op de hoogte bent neem ff contact op dan praten we bij!!!

Binnenkort volgt dan weer (wéér!!) een adreswijziging..

Ondertussen wordt ik een beetje op de hoogte gehouden de ontwikkelingen op de kliniek.. Een van de meest zorgwekkende berichten is dat zwangere vrouwen geen gratis bevalling meer krijgen..
Een bevalling kost 8 Euro.. Dit werd in het verleden vergoed door de overheid. Internationale donors hebben echter de geldkranen dichtgezet toen de zogenaamde 'cash gate' openbaar kwam. Een financieel gat / oftewel over de balk gegooid geld. Waardoor de overheid nu in enorme geldnood zit en de vergoedingsafspraken allang niet meer nakomt. De kliniek is van zichzelf niet rijk genoeg om deze service gratis te bieden en voelt zich genoodzaakt om die 8 euro in rekening te brengen..


Vrouwen, in een ruraal dorp als Senga Bay, hebben vaak dit geld niet en zullen daarom weer thuis bevallen zonder professionele hulp met alle risico's van dien..

Ik doe hierbij dus een oproepje.. Voor 8 Euro geef je een vrouw weer de kans om in een hygiënische omgeving met apparatuur en kundigheid te kunnen bevallen.
NL14 RABO 0136721206 is een speciaal rek nr voor dit soort projecten.. tnv T.C.Ploeg onder vermelding van verloskunde. Ik laat het geld achter en zal de kliniek vragen om de namen van de vrouwen te registreren die hierdoor anders ontbrekende hulp hebben gekregen.

Binnenkort volgt dus weer verder nieuws vanuit een zonovergoten Malawi!









  • 21 Oktober 2015 - 01:57

    Corine:

    Hai theA
    Afrika blijft je hart raken he. Mooi om te zien dat je je blijft inzetten ondanks dat je daar ook teleurstellingen hebt meegemaakt.
    Ik wens je een mooie tijd toe en ja ik ben wel een beetje nieuwsgierig waarom je vanuit de stad naar overberg verhuist. .....
    Groetjes corine

  • 21 Oktober 2015 - 10:38

    Ben Kostwinder:

    Succes weer kanjer!!

  • 21 Oktober 2015 - 14:38

    Petra:

    Wat leuk, ik ga je weer volgen :-)!

  • 22 Oktober 2015 - 11:32

    Brigitta :

    he Thea,
    Utrecht verlaten? oké, je zal je goede reden hebben, we vergeven je het:)
    wat een organisatie die Buurtzorg, top.
    reuze dat jij je weer geeft aan Malawi en er zo te horen weer veel zin in en visie voor hebt, het ga je goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 162973

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: