klein updeetje - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu klein updeetje - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

klein updeetje

Blijf op de hoogte en volg Thea

04 April 2013 | Malawi, Blantyre

Ha lieve allen!
ik zit achter supertraag internet.. Dus hou het een kort.
Ben op bezoek geweest bij Alide (oud collega wijkvpk) dat is altijd een hele belevenis.
Alide houdt zich op een in verlaten oord in de buurt van de grens van Mozabique. In dit gebied wonen de Yao's. een moslimgemeenschap die echt wel weer wat anders is dan de Tombuka's in het noorden.
De taal is anders, de vrouwen zijn gesluierd en er zijn andere culturele gewoontes. Om er te komen moet je vanuit Lilongwe een lange rit maken naar Mangochi. En vandaaruit een vervolgrit met de pick-up. Enorm volgepakt en tegenelkaar geduwd/geplakt. Deze keer wist ik dat te waarderen want ondanks de regenbui bleven we zo allemaal toch nog een stukje droog.
Alide zit daar als enige blanke, met zo'n 10 honden in een verlaten groot huis. En vangt daar kinderen op die niet door familie van overleden ouders verzorgd kunnen worden.
Dag en nacht staat haar huis open voor de kinderen die bij Mama Alide om aandacht komen bedelen; bijzondere vrouw!

In Lilongwe heb ik me enorm laten inspireren door de voorzitter van de Albino Association. een man met visie die al veel voor elkaar gekregen heeft! Praat toch veel makkelijker dan in Nederland theoretisch bezig te zijn. Genoeg denk en praatstof om mee te nemen naar Nederland.

Vandaag en morgen wordt ik bezig gehouden door het contact persoon voor de alcohol zelfhulpgroepen in Lilongwe. Hij heeft me ondergebracht in een leuke lodge (voor de Malawi gangers ik heb weer een nieuwe tip!!) en hopelijk gaat morgen toch de facebook pagina voor het malawi-zelfhulpgroepen-netwerk de lucht in! : check it!

Tussendoor praat ik bij met ouwe bekenden.

En dan zit m'n tijd er hier al weer bijna op.

Zaterdag naar Ethiopie!!
Ik ben benieuwd.


Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes!! Niet alle dagen zijn zo druk hoor! Maar deze dag beschreef wel even precies waar ik me zoal mee bezig hield.
En naast dat dingen soms ' taai' gaan en veel tijd kosten (in NL soms ook) verbaas ik me ook altijd over de energie, doorzettingsvermogen en moed van heel veel Malawianen die soms voor ongekende uitdagingen staan!




  • 04 April 2013 - 19:50

    Paula(BZ):

    Hoi Thea,

    Wow ,wat maak jij veel mee,erg leuk om te lezen hoe het er allemaal aan toe gaat in Malawi en hoe het je daar vergaat,Genieten voor je!

    groetjes,Paula

  • 05 April 2013 - 08:52

    Johan, Gerdine En Kinders:

    Ha Thea,
    Wat mooi om je oud-collega zo in haar dagelijkse leven te ontmoeten, jullie zullen elkaar bijzonder aanvoelen !
    Fijn dat je zoveel tips en inspiratie op hebt kunnen doen, dat geeft weer veel motivatie om verder te kunnen !
    Een hele voorspoedige reis naar Ethiopië, en een goede tijd daar om een reëel beeld te kunnen vormen !
    Succes, we denken aan je !

    Liefs ons

  • 07 April 2013 - 09:33

    Marcel, Mariska En Naomi:

    We hopen dat je een goede reis naar Ethiopie gehad hebt! We zijn erg benieuwd naar je belevenissen daar! We blijven graag op de hoogte :) Liefs, M & M & M N xxx

  • 08 April 2013 - 22:28

    Corrie En Fam:

    Ha lieve zus, wat ben ik benieuwd hoe jij het in Ethiopië ervaart. Voor ons maakt het niet uit, maar voor jou vast een wereld van verschil. Zus wij wensen je heel veel wijsheid en zegen toe. Enne...misschien is het wat warmer hier als jij komt;-)) Dikke knuffel van ons allemaal!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 163003

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: