Ekwendeni - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu Ekwendeni - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

Ekwendeni

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

18 Oktober 2010 | Malawi, Lilongwe

Vrijdag op reis naar Mzuzu. Er was geen plek meer in de bus, daarom mocht ik helemaal voorin (!) ingeklemd tussen een paar mannen en soms een kip. Bovenop de motor; wat aanvoelde als een warmhoudplaatje (gebakken billen).
Anneke en Martijn hebben me ontzettend warm opgevangen en helpen me enorm om kennis te maken met het dorp (Ekwendeni), het werk, de kerk enzovoort.
Zo namen ze me zaterdag ook mee op bezoek en introduceerden ze me zondag bij een aantal mensen. Zaterdag werd ik spontaan door een paar meiden meegenomen naar een bruiloft. Hier gaat dat als volgt. Na de kerkelijke inzegening is er een urenlange ceremonie waarbij iedereen naar voren moet komen, geld geeft. En er vervolgens luid afgeroepen wordt hoeveel geld je geeft. Het is net een veilig; de bedragen vliegen door de lucht. Echt goeie business hier om te trouwen ;-)
Overigens heb ik echt heel gezellig contact met deze meiden. M.n. Tamara een vrouw van 27, leuk ondernemend type, single en in het bezit van twee varkens. Die we volgende week zondag gaan bezichtigen; wijs he!
De kerkdienst was traditioneel presbyteriaans. Een beetje saai en zeer on-Afrikaans. Maar de preek was treffend en vol genade: ‘kom allen tot Mij (Jezus) die moe en belast zijn’.
Vanochtend weer heerlijk wezen joggen; wat te doen is, maar wel warm. En vanmiddag met Tamara en een paar jongeren een pittig bergje beklommen. Zo kom je weer een beetje los na al dat reizen van de afgelopen week.
Ik ben wel een tikkeltje bezorgd over hoe mijn communicatie en samenwerking gaat verlopen tussen de mannen hier. Ik voelde me afgelopen dagen niet helemaal zo gerespecteerd als ik dat graag zou willen. Aiaiai gevoelig punt. Vandaag wat tips gekregen van een ouder echtpaar hoe hier mee om te gaan. En volgens Anneke gaan ze me echt wel waarderen; wordt vervolgd!

Ik vergeet telkens het adres te vragen van Mijn nieuwe home; die ik morgen krijg. Maar ook dat volgt nog!


  • 18 Oktober 2010 - 12:38

    Trees:

    Wat een belevenis, je zat voorin in de bus soms tussen een kip. In Nederland heb je dat niet, denk ik. Wat fijn dat je daar warm opgevangen hebt. De communicatie en samenwerking tuseen de mannen daar komt wel goed. Het is gewoon even wennen. Veel sterkte en veel succes. Gods zegen.

  • 18 Oktober 2010 - 12:51

    De Waerdtjes:

    je bericht is net binnen, ik keek precies op tijd! Ma zit het nu ook al te lezen! bedankt weer. Laat je niet onzeker maken door al die mannen hoor !Hier heeft het gevroren! krabben en zo.....

    groetjes van ons allemaal

  • 18 Oktober 2010 - 13:01

    Jeanne:

    hey Thea, hoeft je niet bang te zijn, afrikans mensen zijn goed. Niks gaat gebeurt. zit in de bus tussen een kip is alleen in dorp,en niet in hoofdstad.
    groetjes

  • 18 Oktober 2010 - 15:03

    Heidi:

    Hoi Thea,

    wat leuk om te volgen wat je allemaal doet en meemaakt!!

    liefs, Heidi

  • 18 Oktober 2010 - 18:59

    Tineke:

    Ha stoere vrouw!
    Goed om van je te lezen!
    Sterkte en wijsheid met die mannen! Hele gezegende tijd in Ekwendeni! vette Bless!

  • 18 Oktober 2010 - 21:15

    Tineke En Jan:

    Hey zus!!
    Je lijkt er al helemaal al weer tussen te passen daar he?!
    Heerlijk wel om wat bekende taal te horen lijkt me! Leuk dat je ons goed op de hoogte houdt! Als ik weer een verslagje zie, ben ik weer reuze benieuwd!
    Nou meid, laat jeniet uit het veld slaan door een paar respectloze mannen, daar leer je vast mee om gaan! het kan ook niet allemaal maarzo vanzelf gaan toch?
    Hou je haaks, laat het allemaal een beetje over je heen komen, en weet dat we met je meeleven en voor je bidden!!
    Wij houden van je!
    Liefs van de Brinken

  • 19 Oktober 2010 - 08:15

    Brigitta:

    heerlijk om je nieuws te lezen! en die mannen..ze leren het vast nog wel!hier is de hele hemel leeg geregend,er komt nog meer.
    groet Brigitta

  • 20 Oktober 2010 - 08:54

    Marion:

    Ik zie het al helemaal voor mij. Voor in de bus geklemd, lekker zweten, een kip op schoot, hobbelend onderweg naar Ekwendeni. Misschien moet je ook 2 varkens gaan nemen om er echt bij te horen. En ach die mannen daar zijn zo om met jou vlotte babbel. De mannen daar zijn dat vast niet gewend. Je hebt toch wel je fototoestel meegenomen he? Ik zit op een reportage te wachten. Althans een paar nieuwe fotootjes. Jij alleen uit het raam kijkend wordt een beetje saai!
    Nou meid geniet er van.
    Groot voordeel als je single bent en geen kids hebt.Hoef je je daar niet druk om te maken. Alleen om die mannen. Maar ja je kan daar ook zomaar grenzeloos verliefd worden als de communicatie goed op gang is gekomen:)
    Liefs van Marion

  • 22 Oktober 2010 - 18:32

    Johan Gerdine & Kids:

    Ha Thea,

    Toch fijn om te weten dat je daar ook gedurig nog tussen de kippen zit !
    Stel je voor; je zou je afkomst verloochenen... Leuk dat je al fijne contacten hebt, geeft een vertrouwd gevoel !Succes !
    Wij zijn net terug van een midweekje vakantie, waar we heerlijk van hebben genoten.

    Liefs ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 163089

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: