1e week - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu 1e week - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

1e week

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

22 Oktober 2010 | Malawi, Lilongwe

Jewo jewo Lieve allen!
muli wuli (hoe gaat het?)?
Ik had me een beetje voorbereid om chichewa (bedankt Rita en Steven!) maar men spreekt hier Tomboeka. Weer iets compleet anders. Maar m'n eerste woordjes zijn weer binnen. Het is een grappige taal. Niet heel moeilijk om uit te spreken. Maar op een of andere manier vind ik het wel heel lastig om te onthouden..

m'n eerste nacht in m'n eigen huisje was een ramp. Ik voelde me totaal onveilig. Ik schrok van een hagedis in de wasbak, een enorme kakkerlak van wel 5 cm op de muur en s nachts bezoek van een rat (of minstens een dikke muis). brrrr. Irna ik begin jouw traumá's te snappen!! Maar de beestenboel begint te verstaan dat ík hier woon en verhuist zoetjesaan naar elders. Behalve de kakkerlakken; griebels!! Er zitten dan ook allemaal kieren en spleten, zowel in de muur, plafond als de grond. Tja... en dan is dit nog best een luxe huis voor de Ekwendenen (om over de rest van Malawi maar niet te spreken).

Het ziekenhuis is echt geen vergelijk met een Nederlands ziekenhuis. Alles is té oud, té afgetakeld en er is een tekort aan alles. Paracetamol, pleisters, lakens enzovoort.
Dankzij Anneke en Peter (een Nederlandse chirurg) is het medisch nivo nog aardig op peil. Maar er sterven ook best veel mensen die in Nederland prima hadden overleefd.
Ook w.b. ziektebeelden zijn er weinig overeenkomsten. Veel mensen met Malaria, HIV/ Aids, TBC, slangebeten, miskramen (of mislukte abortus).
En heel apart eigenlijk ook best wat 'hysterische mensen'. Die binnenkomen alsof ze bijna dood gaan, met onverklaarbaar gedrag en ook zomaar weer opknappen. Misschien omdat ze trauma's meegemaakt hebben waar ze niet over kunnen praten en het daarom op deze manier uitten?

Tja en na zo'n weekje settelen dringt het ook door dat er geen liddl of AH in de buurt is. Voor elk simpel dingetje sjouw je je een ons..
Of het is er gewoonweg niet. Geen sinasappels, chocola, sla, cornflakes, kaas...
Maar wel heerlijke mango's, verse tomaten en zoete aardappel.

Al met al. Het óverenthousiaste is er een beetje af. Maar toch vind ik het nog steeds ge-wel-dig om hier te zijn!!
Tawonga Chiuta (Goddank!)

Met de leidinggevende, pastor en anderen heb ik leuke plannen kunnen maken voor de komende tijd. (wat klinische lessen/ lessen op de school/ ontwikkelen van wat materiaal/ groepje opzetten voor zelfhulp onder alcoholisten)
De tijd zal leren in hoeverre deze plannen toepasbaar en uitvoerbaar zijn.

ff wat persoonlijke berichtjes:
Evelien; van harte gefeliciteerd!!
Sharon: hoe was de stoelendienst zondag ;-p
Maarten jij bent ook jarig geweest: in Milaan gevierd??
En lieve Floppie morgen ben jij jarig! ook van harte!
uhm Ma... ik check bij u altijd of ik nog verjaardagen vergeten ben? ;-)
Jeanne, Pegah, Sheba, Heidi e.a. ik heb gehoord dat er een leuke activiteit was zaterdag? Ennuh Jeanne bedankt voor je hoopgevende berichtje!! ;-)
En hoe is het met het gips in de familie? Heeft Carlijn het er al af? En het hopelijk deze keer niet doorgegeven?

Allen:

Verder vergeet ik nog steeds het adres van hier te vragen en weet ik niet zeker of ik alle sms-jes wel binnenkrijg..
Heel erg bedankt voor jullie meeleven!

en tot mails!
Liefs
Thea


  • 22 Oktober 2010 - 22:37

    Anke:

    lieve zus,

    als je nou eens heeeeeel diep wegkruipt in je slaapzak/deken o.i,d.....(Of is dat te heet?het is toch koud snachts bij jullie?)

    Hoop dat er in alles wat je nodig hebt voorzien wordt!!!

    Lieve groetjes van ons.

  • 23 Oktober 2010 - 11:40

    De Waerdtjes:

    hoi tea!

    wat een lekker lang verhaal! En ook foto's!
    dus die kakkerlakken waar wij toen voor griezelden , waren nog niks??

    Niels z,n gips is er vanaf;z'n armpje was aardig goed volgens de arts. het knikje werd al met nieuw ''bot opgevuld''nu nog 2 weken geen gevaarlijke dingen doen.(de dag ervoor al weer op het wave-board geweest; die is nu verstopt!!)

    ondanks veel dingen die niet zo leuk zijn bij jou; wie een zon wil zijn in iemands leven, wordt er zelf ook door verwarmd....(dat vergoedt dan weer waarschijnlijk!)

    hartelijke groetjes !

  • 23 Oktober 2010 - 22:51

    Sharon:

    hoi lieve thea,

    Om alleen te lezen, is het al griebelig genoeg. Laat staan als ik ze voor me zie. :S
    Maar toch is het leuk om met deze dingen mee te maken denk ik, want tenminste heb je ervaren hoe mensen daar leven.

    oow jah, de stoelendienst ging goed hoor. Ik was wel helemaal bezweet, maar was gezellig om met ze allen op en af te bouwen. :) en je leert ook meer mensen kennen!

    trouwens.... groetjes van sara en era! :)

    Ik wens je nog veel goeie tijden toe.

    met liefs,
    sharon


  • 24 Oktober 2010 - 07:29

    Irna:

    die beestenboel bij je....hopelijk zoeken ze gauw een ander plekje. ik vind je nu al een dapper mens, dat je blijft in dat huis, dus respect. wij gaan vandaag de verjaardag van evelien vieren, dus feest in the house.
    geniet van alle het andere daar.
    liefs irna

  • 24 Oktober 2010 - 12:10

    Els:

    Hoi Thea, Fijn dat je ons op de hoogte houdt. Het is een behoorlijke cultuurshock, die je meemaakt...Kippevel bezorgende griezelbeesten,vermoeiend inkopen doen maar vooral hartverscheurende taferelen bij de mensen die je ziet in het ziekenhuis.Alle goeds en zegen toegewenst!
    Carla en ik waren deze week bij Irrum. Ze heeft een woning aangeboden gekregen en verhuist binnenkort naar Bloemendaal (aan zee)
    Lieve groet, ook namens Irrum!
    Els.

  • 24 Oktober 2010 - 17:48

    Brigitta:

    lieve thea,
    wat een avontuur voor je. leuk om ook echt plannen te maken waar je je op kan verheugen, en samen werken! het is een vreemd idee dat jij zover en in het ziekenhuis met handen en voeten moet werken, maar dapper van je.
    groet van ons uit de cooklaan, Brigitta

  • 24 Oktober 2010 - 20:02

    Marion:

    Mmmm.....lekker al die enge beesten!! Ik kan er een beetje over mee praten. Toen ik in Borneo was sliep in in een huis op palen. Long long time ago want ik ben al errug oud! Maar weet nog als de dag van gister de kakkerlakken / ratten en slangen die voorbij sjeesde toen ik rillend op mijn barakje probeerde te slapen.
    Ik ben daar 6 weken geweest. Fijn voor jou dat jij nog langer mag genieten :) van al die lieve beestjes.
    En trouwens hier in la Hollanda kan je ook bij Mc Donalds rillend je patatje eten tegen sluitingstijd. De muizen zijn dan niet te tellen als ze allemaal tevoorschijn komen wanneer het rust wordt in huize Mc Donalds. Meid geniet ervan ook al zal er zoals jij schrijft ook heel wat schokkende dingen te zien zijn. De zorg zal zeker schrijnend zijn.
    Jij zal daar vast wel kunnen beteken voor ze.
    Groetjes en ik lees je verhalen wel weer.
    Iets meer foto,s graag!
    Liefs!

  • 25 Oktober 2010 - 11:44

    Johan Gerdine & Kids:

    Ha Thea,

    Tweede week; Succes...!
    Je handen jeuken vast om aan de gang te gaan.
    Na een weekje wennen !
    We zouden wel een pakketje pleisters en paracetamolletjes op willen sturen, maar ik weet niet of dat een optie is... het voelt zo machteloos als we hier in de winkel voor een hele stelling van al die middeltjes staan !
    Sterkte hoor !
    We denken aan je, heel veel succes !

    Liefs ons

  • 25 Oktober 2010 - 20:58

    Marieke En Hillie:

    Hey die Thea, zo, je komt er al flink in.. oehh.., al die beesten om je heen. Hoe pak je dat aan? Ga je ze met je keiharde birkenstock te lijf? Moet wel erg indrukwekkend zijn, het werk en je omgeving daarzo. Take care! Hug vanuit ZA!

  • 26 Oktober 2010 - 11:05

    Evelien:

    Hi Tee!

    Wat schrijf je leuk en wat een mooie foto van de roze bloemenboom. Gaaf om van je plannen te lezen: nieuwe dingen opzetten, dat kan je goed! Hier is gister de laatste slinger opgeruimd... Ik heb genoten van mijn feest en bak een nieuwe appeltaart voor jou als je terug komt.
    Geniet!
    met liefs, EEF

  • 27 Oktober 2010 - 19:59

    Jan E Ntineke:

    Hey Zus!!
    Nou het gisp van Carlijn is er nog niet af hoor! Maar het is ook zo mooi, met poezepootjes erop...
    Woensdag, 3 nov. mag ze weer naar ziekenhuis!
    Wat een leuk verslag weer, ik ben blij te horen dat het naar omstandigheden goed gaat!
    Je hebt inderdaad veel plannen voor die paar maanden! hopelijk heb je tijd genoeg!
    HEb je het grote nieuws van Maarten en Doborah al gehoord? Een zoon!!
    Manuel! naar vader en opa. Ma erg trots en vereerd!
    Ik wens je al het goede toe, we bidden voor je om bescherming en liefde, inzicht, geduld en wat je nog meer allemaal nodig mocht hebben!!
    Met lieven groeten van ons allemaal! vanuit een regenachtig Veenendaal.

  • 27 Oktober 2010 - 20:34

    Wieke:

    Ha die Thea,

    LEUK om te lezen... Ik probeer me te bedenken hoe jij er op een avond bij zit, als wij hier in Nederland met een kop thee en regen buiten op de bank hangen :-)

    Respect voor je doorzettingsvermogen wat betreft het gehele dierenrijk in je huis!!!

    Groeten maar weer!
    Wieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 163083

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: