the story goes on... - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu the story goes on... - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

the story goes on...

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

29 Oktober 2010 | Malawi, Lilongwe

Hey Bedankt weer lieve mensen voor al jullie reacties! Haha ik voel me enorm gesteund in m’n beestenboel hier ;-). De muis is inmiddels, in goed overleg, door Mama Rita opgeveegd en naar z’n laatste rustplaats gedragen. Voor kakkerlakken en andere beesten heb ik een strategie (halve spuitbus op leegspuiten en ze dan spartelend naar buiten dragen; SORRY!!) en van de hagedisjes ben ik maar gaan houden (schijnen veel muggen te eten).
Echt een gek idee dat jullie in de kou en regen zitten, terwijl het hier zo heerlijk warm is. Sommige Malawianen klagen dat het warm is, maar ik vind het heerlijk!. Althans zolang er stromend water is… Inmiddels hebben we dat al 1,5 dag niet. En daar klaag ik dan weer over. Soms vraag ik me af of ik bruiner word van de zon, of van het rode stof wat een beetje aan me gaat kleven..
Zeker m’n voeten; zie die maar eens schoon te houden met restjes water..
Gelukkig kon ik nog een emmer water krijgen bij Martijn en Anneke vandaan: en kon ik na m’n hardlooprondje toch plonzen met wat bakjes.. (wat vervolgens m’n wc doorspoelwater wordt…) En nu maar hopen dat er morgen weer water is..
Ook het stroom valt heel regelmatig uit. Waardoor we vanavond Bijbelstudie hadden met allemaal mobiele telefoonlichtjes zwevend boven de Bijbel.
Ja en k ben aan het hardlopen!! Het kan precies tussen half 5 en half 6. Daarvoor is het te heet, en daarna is het pikkedonker. En zo zie ik dan telkens de zon als een schitterend rode bal achter de heuvels zakken; zo mooi!!
Halverwege steek ik dan een rivier over, een plek met allemaal kleine akkertjes, wassende vrouwen en spelende kinderen. Van alles en iedereen rent met me mee; honden, mannen en kinderen. Soms irritant. Maar meestal maak ik gewoon een gezellige babbel (behalve met de honden dan) en haken ze toch halverwege af.
Het ziekenhuis blijft voor me een triest boeltje. Zoveel dingen die beter kunnen (ook hier!!), maar wat gewoon geen prioriteit heeft in de ogen van de verpleegkundigen en de semi-artsen. Waar het in Nederland de werkdruk is waardoor kwalitatief minder goed werk word geleverd, is het hier pure desinteresse. Toch heb k wel enige begrip. Als je al te bewogen bent en goed werk wilt leveren stuit je op zoveel financiële en materiële tekorten dat je wel een lange adem moet hebben om dat vol te houden.
Van de week meegelopen met bijvoorbeeld een spreekuur voor palliatieve zorg (uitbehandelde patiënten). Wat je dan binnen ziet komen. Zoveel uitgemergelde Aidsvrouwtjes, die nog steeds keihard moeten werken (stenen bikken voor schijntje). Dat gaat je door merg en been. Het schijnt dat er mensen zijn die helemaal alleen moeten lijden in hun huis om dat familie hen dan in de steek heeft gelaten en het ziekenhuis niet de capaciteit heeft om hen op te zoeken. (Dat zou echt een mooi nieuw project kunnen zijn!)

Maar er gebeuren ook goede dingen! Er was een meisje van 16 opgenomen met een incomplete abortus. Haar begeleidster (die dan dus bij je slaapt en je verzorgt) werd aangesproken door een paar opmerkzame verpleegkundigen. Waaruit bleek dat ze beiden ‘geronseld’ waren door loverboys. Vandaag ben ik met de meiden naar de pastor geweest in het ziekenhuis. Die op z’n Afrikaans hen als zondebokken aanwees en ging boeteprediken. Ik vond dat echt zielig. En kreeg hem zover dat hij toch een ‘genadig’ gebed voor ze wilde bidden en alvast hun thuiskerk in wilde lichtten. Zodat ze opgevangen worden als ze maandag weer naar hun dorp teruggaan. Het is tof dat de verpleegkundigen zich verantwoordelijk voelden voor deze meiden en ze wel voor de keus stellen blijf je in dit circuit of ga je eruit. En in dit geval, naar het schijnt, eruit!! Voor de ‘bidders’ onder ons: bid om hun veiligheid, daadkracht en dat ze thuis niet nogmaals op hun dak krijgen!
Het is lastig om ‘aan te pakken’ in dit geheel. Er zou zoveel kunnen maar het ontbreekt aan alles; motivatie, inzicht, materiaal en zeker ook de financiën. Hopelijk kan ik een klein steentje bijdragen aan motivatie en inzicht; door het geven van een paar klinische lessen, wat foldermateriaal en de diverse gesprekjes die ik zo met verschillende verpleegkundigen heb. Maar het voelt behoorlijk minimaal, al hoewel ik me hier wel op ingesteld had.
Verder heb ik nu contact met 2 jongens die gestopt zijn (de ene pas sinds deze week) met alcohol. Ze lijken beide heel gemotiveerd en ik hoop dat ik ze aan elkaar kan linken, met mogelijk later nog wat anderen om zo een zelfhulpgroepje te krijgen.
Op de school voor de verpleegkundigen mag ik een middag lesgeven. Maar het kwam bij mij een beetje over dat het ‘per gratie’ mocht. En dat ze eigenlijk niet op me zitten te wachten. Ik ga dat volgende week nog maar eens checken. Ik voel me anders wel bezwaard tegenover de studenten en school.
Langzamerhand dringt het steeds beter door wat het betekend om in zo’n land te werken. Het leven is simpeler, minder gehaast, altijd vriendelijke mensen, veel zon en schitterende omgeving. En ik kan niet beschrijven hoe mooi er word gezongen!! Ik moet heel vaak aan de film ‘As it is in Heaven’ denken. Ontroerend mooi!
Anderzijds word je echt geconfronteerd met de hardnekkige struggle of life (puur overleven en…. sterven.), passiviteit en dealen met het minimale.
Tja… zou ik het hierin volhouden voor een langere periode en zie ik daarin een zinnige taak voor mezelf weggelegd? Gelukkig heb ik nog even tijd om me hierop te bezinnen…
Voor nu, vind ik het nog heerlijk om jullie aanloop naar kerst te missen, niet na te hoeven denken over zoveel dingen waar ik over na heb gedacht de laatste tijd. En om me elke dag weer te laten verrassen wat Afrika in petto heeft.
Bovendien ben ik dankbaar voor een aantal leuke contacten in de buurt waardoor ik niet hoef te vereenzamen..
En… Natuurlijk was ik super verrast met de geboorte van Manuel!! Gefeliciteerd familie met deze nieuwe telg!! Weer een mooie variant op Papa’s naam!
Ik zie in m’n agenda dat Bram vandaag jarig is: van harte en een dikke knuffel!
Sharon doe de groetjes terug aan Sara, Era en Otniel!!
Ehh… Evelien klinkt goed de appeltaart: ik droomde van de week écht van chocolade pinda’s en hapte bijna toe… met m’n oorstopper in de hand :-O!
By the way; m’n telefoonnummer klopte niet. Het moet 00265991442402 zijn.
Eventuele post kan gestuurd worden naar Ekwendeni Mission Hospital. PO Box 19. Ekwendeni.
Het kan tot 6 weken duren voor het aankomt..


p.s. ; ik zie weer een muis wegtippelen...








  • 30 Oktober 2010 - 09:31

    Anke:

    lieve zus,

    Heb genoten van je reisverslag en humor

    Hoop dat je nog vele druppels van liefde en barmhartigheid mag verspreiden in dat warme land

    We denken aan je.

  • 30 Oktober 2010 - 15:07

    Emmy:

    Fijn dat je je nuttig kunt maken in de omstandigheden waarin je je beweegt. Veel plezier

  • 30 Oktober 2010 - 20:08

    Tineke:

    Hoi Thea,

    wat goed omschrijf je het allemaal! wat een belevenissen! Het leven daar heb ik ook ervaren als simpeler, rustiger als hier en zo veel lieve mensen en heerlijk weer! Gaaf om in die cultuur te mogen zijn!
    Van harte Gods zegen en een hele goede tijd verder in Afrika!
    liefs, Tineke

  • 30 Oktober 2010 - 20:15

    Irna:

    leuk hoor, om zo je procesjes van daar te volgen. geniet van de simpel way of life. liefs

  • 31 Oktober 2010 - 12:01

    Evelien:

    Ha Tee!

    Ik zie je daar al helemaal rennen met een hele stoet achter je aan. Grappig!
    En dan de andere kant: Pittig te lezen wat je zoal tegenkomt in an ordinary day in Africa. We bidden voor wijshheid, kracht en geborgenheid voor jou.
    Ik heb een cdtje aan staan, waarop ze zingen: You amaze me Lord!
    Volgens mij klopt dat wel voor jou!
    Tof!
    Liefs Evelien

  • 31 Oktober 2010 - 14:45

    Fennie :

    Ha Thea,

    Wat geweldig om zo je ervaringen in Afrika te lezen! Wat een tegenstellingen, zo'n prachtig land en mooie mensen en tegelijk zoveel motivatie die mist, struggle en onzekerheid. Mooi om te lezen hoe jij overal wat van je ervaring en liefde met de mensen kunt delen!
    Ik vind je zeer moedig met al die huisdieren;)

    Liefs,
    Fennie

  • 01 November 2010 - 21:41

    Johan Gerdine & Kids:

    Ha Thea,

    Hartelijk Bedankt voor het beschrijven van je ervaringen !
    Echt fijn; geeft wel stof tot denken hoor !
    Het is altijd zo ver weg hè, en nu hoor je het allemaal van zo dichtbij, uit de eerste hand...
    Hèèl veel Sterkte en wijsheid toegewenst hoor, we denken aan je !
    Ja, leuk hè; Manuel !
    Ma was er ook zo blij mee, ze wilde je direkt bellen maar kreeg je niet te pakken, helaas... Maar nu begrijpen we het; we zullen snel dit nieuwe nmr. doorgeven !

    Liefs ons

  • 02 November 2010 - 13:48

    Marion:

    Hallo Thea,
    Genieten van jou verslagen! Lijkt mij zo mooie maar ook moeilijke ervaring. Bij kwam als eerste op wat een schril contrast bij het luxe leventje van die TBBS-ers
    in die instelling waar ik (nog) werk.

    Liefs!

  • 07 November 2010 - 16:42

    Marieke:

    Hey thea,
    Gaaf je verhalen te horen. Zo te lezen veel dubbele emoties, zal niet altijd makkelijk zijn om mee te dealen.
    Veel zegen voor al je werk daar! En geniet!
    Marieke, en Hillie natuurlijk :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 163086

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: