What a wonderful world... - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu What a wonderful world... - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

What a wonderful world...

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

07 November 2010 | Malawi, Ekwendeni

November?

Als ik het op de kalender zie staan denk ik dat het een foutje is. Niet te geloven dat het in Nederland steeds kouder en donkerder word. Terwijl hier elke dag de zon maar blijft stralen!!

En, wat lijkt het al lang geleden dat ik uit Nederland vertrok!

Afgelopen week heb ik met voldoening kunnen werken. Het was best druk op de vrouwenafdeling en ik begin te snappen hoe het allemaal ongeveer functioneert; ook zonder middelen en protocollen.
Deze week heb ik me vooral verdiept in de zorg voor uitbehandelde (Palliatieve) zieken .
Zo ben ik met Emily mee geweest op ‘huisbezoek’. Daar ging heel was aan vooraf; een heel geregel om een voorwielaandrijver met chauffeur te krijgen. Na een stoffig hobbelpad met enorme gaten, moesten we nog zo’n 15 minuten door onherbergzaam gebied sjouwen. Voor ons rende een vrijwilligster (op blote voeten!) uit om de betreffende patiënt een beetje op te kalefateren voor wij er zouden zijn.
We troffen een rieten beschutting aan, met een paar planken als deur. Waarachter een man op wat plastic en vodden lag met enorme schubberige eczeem over z’n hele lijf. Er stonden nog wat potten en pannen, ergens lag een stukje zeep, wat halflege zalftubetjes en vodderige kleren verder niets. (zie foto). De arme man krijgt paar keer op een dag een soort havermout van een twee vrijwilligers (die hiervoor een kilometer of 6 moeten lopen!) . Door de straktrekken van z’n huid ontwikkelde hijzelf contracturen (vastzittende gewrichten) waardoor hij amper het bouwvalletje kan verlaten om b.v. te toiletteren…

Ook raakte ik betrokken bij een broodmagere jongen met HIV. Hij is pas net aan de AIDS-remmers en is nog behoorlijk ziek. Waardoor hij niet kan werken en dus ook geen inkomen heeft. Zijn moeder is met een andere man getrouwd en het is in Malawi vrij gewoon om dan je kinderen te verlaten. Hij weigerde bijna zijn medicatie. ‘Als ik toch verhonger, waarom zou ik dan pillen slikken?’. ..

Emily is een ontzettend betrokken gemotiveerde verpleegkundige (wat vrij uniek is hier) en voelt zich soms behoorlijk gefrustreerd door deze situaties. In gesprek met Anneke kom ik er achter dat er toch behoorlijk wat mogelijk is, maar dat het wel even wat planmatige aanpak vereist.
Samen met Emily hoop ik de komende week echt inzicht te krijgen in wat er minimaal nodig is om deze mensen zorg te kunnen geven. Om daar vervolgens een plan op te maken; leuk projectje!
En natuurlijk gaan we op korte termijn kijken wat we voor deze en nog een paar écht schrijnende gevallen kunnen betekenen.

Verder heb ik een eerste les ethiek op school gegeven! Het was wel spannend om te doen. Ik was niet heel zeker van woordenschat Engels. Maar het is toch best goed gegaan. Het was heel leuk om met de groep over hun visie op verpleegkunde te praten (waar het n.l. nog weleens aan ontbreekt) en welke consequenties dat kan hebben.


De zorg voor de alcoholisten ligt een beetje stil deze week. Een van de jongens vertrekt voor 7 weken en de ander was z’n vader aan het helpen in Mzuzu. Overigens schijnt het wel goed met hem te gaan!. Hij was vorige week zondag weer voor het eerst in de kerk en zag er stralend uit!


Na zo’n intensieve week heb ik wel echt behoefte aan ontspanning en afleiding. En… dat is er dan eigenlijk nauwelijks. De enige uitjes die je hier kan bedenken is eigenlijk Bijbelstudie of kerk. Een colaatje bij een hotel in Mzuzu is dan al een heel uitje! Gelukkig hadden we gisteravond een gezellig etentje met wat andere zendingswerkers.. Ik heb me daar hardop afgevraagd hoe zij zich vermaken. Wat overigens een boeiend gesprek opleverde. Het schijnt te wennen….

Net als overigens de kakkerlakken, eens per week boodschappen doen (20 km verder weg), bedden zonder lakens en ja… zelfs in het omgaan met autoritaire clinical officers (die bij nader inzien best geschikt zijn..)!

Overigens ga ik deze week samen met Carol (een schotse arts) Martijn en Anneke wegbrengen en we knopen daar een dagje aanvast; heerlijk!
Vervolgens ga ik overhuizen naar het huis van Martijn en Anneke en dus dit huisje (wat me herinnert aan onze vroegere washok!) verlaten. Dat wordt genieten van meer faciliteiten. Maar.. ik ga ze wel missen!!

Behalve nu een beetje buikpijn (v.d. bruinen bonen) en soms wat hoofdpijn (van de warmte) ben ik verder kiplekker en energiek.
Hoe gaat het met jullie allemaal??
Ik heb me vergist in de verjaardagen van de 2 Fulco’s. Excuse moi. Fijne dag deze week grote Fulco!
Rita en Jan en anderen: sterkte verders!!
En mams: speciale groetjes aan u! ik ga binnenkort weer eens bellen hoor!

I see trees of green, red roses too
I see them bloom for me and you
And I think to myself what a wonderful world.

I see skies of blue and clouds of white
The bright blessed day, the dark sacred night
And I think to myself what a wonderful world.

The colors of the mountains so pretty in the sky
Are also on the faces of people going by
I see friends shaking hands saying how do you do
They're really saying I love you.

I hear babies crying, I watch them grow
They'll learn much more than I'll never know
And I think to myself what a wonderful world
Yes I think to myself what a wonderful world.









  • 07 November 2010 - 19:09

    Tineke En Jan:

    Hai lieve zus!
    Nou voor afleiding kan ik je alleen helpen in de vorm van een lange mail!
    Het is superleuk om je op deze manier te kunnen volgen! Het is echt leuk als de mailbox weer aangeeft dat er nieuws is van jou!
    Wel fijn dat je nu een iets beter huis krijgt, maar ik kan me ook erg goed voorstellen dat je Anneke en Martijn gaat missen, hoe lang gaan die weg, toch niet voor altijd?
    Waar gaan ze heen?
    Toch mensen waar je even simpel in je moerstaal kan praten, cultuurverschillen kan bekritiseren enzovoorts!
    Maar ook wel weer goed voor je gevoel van overleven!

    Hier gaat het verder erg goed, het gips van Carlijn is eraf, helemaal goed gekomen!
    De kinderen zitten op een andere school, hebben het erg goed naar hun zin, de school past goed bij hen en ons!
    Ik ben druk bezig met mijn eigen bezigheden, vind het erg leuk, bevalt me prima, leuk werk, interessante werkomgeving, uitdagende kinderen om mee te werken, kortom, werk waar je "wakker"bij blijft...

    Jan kachelt nog lekker elke dag naar Utrecht, met de motor, wordt wel steeds kouder hoor!
    En verder liggen de winkels hier tjokvol met sintspullen, maar ook de kerstballen veroveren hun ruimte alweer!

    Gek Nederland he??!!

    Nou meid, ik ga me opmaken om alles klaar te hebben voor morgenochtend als ik moet gaan werken, en lekker vroeg onder de wol, dat goede begin he...?

    Sterkte met alles, geniet er ook van, voor je het weet is het al weer tijd om terug te komen en kan je alleen nog terugkijken!!
    Van harte Gods rijke zegen toegewenst lieve zus!!

    We houden van je!!

  • 07 November 2010 - 20:53

    Irna:

    hej die thea, we zijn je nu al bijna een maand aan het missen, want deze maandag zou de vierde tafel zonder jou worden. nou ja, niet dus want we gaan bij Kinsi eten, haar verjaardag vieren.
    leuk om te lezen wat je allemaal doet, dappere vrouw.

  • 07 November 2010 - 21:08

    Jeanne:

    Hoi Hoi Thea,

    I am happy that you think to yourself what a wonderful world. Yes Africa is a wonderful world . Ik mis je

  • 08 November 2010 - 07:57

    Anke:

    hoi Thea,

    Bedankt voorjeverslagweer!
    het is hier inderdaad wat frisjes zo nuendan maar we hebben afgelopen weken wel kunnen genietenvande prachtige herfstkleuren. |Dan is het toch wel fijn om in regio heuvelrug te wonen|

    Zaterdagavondbijmageweest
    Het was jou beurt maar we gingen ervanuit dat je deze keer verstek liet gaan....

    Wensen je veel gezondheid en liefde voor je werkzaamheden en de mensen daar

    Liefs grote zus.

  • 08 November 2010 - 08:21

    Henk :

    indrukwekkende foto's gek genoeg is het hier op kanaleneiland ook lekker warm, (it's all in the mind) Elmarie stuurt groetjes liefs
    Henk

  • 08 November 2010 - 19:59

    De Tangetjes:

    Ha lieve zus,
    Tjonge wat heb jij in die paar weken al veel gezien en meegemaakt. Wat een enorme ervaring ben jij rijker zeg en niet te vergeten, wat waarderen we het toch weinig zo goed als we het hebben,we moeten overstromen van dankbaarheid. Te verwend:( Wat ziet die man er akelig uit zeg! Ga je ook weleens in gebed met ze? Zijn het overwegend christenen waar je komt?
    O, dus je moet het zonder Anneke en Martijn doen? Dat wist je? Wel lekker om hun stekkie te kunnen gebruiken. Wij missen nog wel een plaatje van jou hutje. Of heb je maar beperkte ruimte voor foto's te plaatsen? Dan laat je het ons maar weten hoorrrr! Hier in Zoetermeer gaat het goed, wat verkouden mensen in huis, en idd wennen aan de kou:( kben jaloers op je wat dat betreft! Hey zus veel liefde wijsheid en Zegen toegewenst.

    Liefs van 8 Tangetjes.

  • 10 November 2010 - 15:00

    Rian:

    hej stoere lady,

    Wow als ik je verhalen lees. wat een wereld van verschil. Je schrijft alsof wij er ook bij zouden kunnen zijn. Super om je toch zo te kunnen volgen!!

    Liefs, Rian

  • 11 November 2010 - 14:10

    Joanne:

    Hey Thea,

    Gaaf wat je daar allemaal doet! Ik zit voor de verwarming in Harderwijk, stormachtige windje en regen op de achtergrond brrrr (wel heerlijk m'n nieuwe flatje). Echt Nederlands weer hier, dus geniet vooral van het heerlijke Afrikaanse klimaat!

    Ik zegen je met vrede & liefde! Groetjes Joanne

  • 15 November 2010 - 18:43

    Thirza:

    hoi Thea wat leuk om je verhalen te volgen!!
    Heel veel zegen.....
    Het is nog steeds genieten vd de Bijbelstudie met de vrouwen.
    Wist je dat Irrum al verhuisd is?
    Ze heeft een huisje in Bloemendaal.
    lieve groet,
    Thirza

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 163091

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: