paar dagen weg - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu paar dagen weg - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

paar dagen weg

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

15 November 2010 | Malawi, Ekwendeni

Hallo lieve allen!

Net Ma aan de telefoon gehad en gehoord dat het vandaag bij jullie ook zonnig was en dat er in de familie verder weinig nieuwtjes zijn.
Jozien; toi toi met je kaak! En Rita en Jan zijn jullie al weer een beetje uitgerust?

Ik heb afgelopen 5 dagen onverwachts veel gezien van Malawi!

Carol en ik heb spontaan een minivakantie genomen, nadat we Martijn en Anneke naar het vliegveld hadden gebracht..

Het was écht heerlijk om even weg te zijn. We zijn in Nkhoma geweest, een heel idylisch 'groen' plaatsje met héél veel 'buitenlandse' vrijwilligers en studenten. Het was echt bemoedigend en inspirerend om te zien dat je met z'n allen echt hét verschil kan maken!
Dankzij Jan en Trudi (een Nederlands echtpaar uit de kerk) en anderen ziet het ziekenhuis en diverse huizen er heel goed uit! Ook ín het ziekenhuis zag het er veel verzorgder en goed geregelder uit.
Het verbaasde ons hoeveel de vrijwilligers mopperden over de hygiene en de Malawianen. Terwijl het er in onze ogen bijna 'westers' uitzag!!

op onze reis hebben we een prachtig landschap gezien en heerlijk veel in lake malawi gezwommen: prettig!

Het was toch wel weer even slikken om vandaag weer op de afdeling te zijn. Er gaan zoveel dingen 'mis' die niet mis hoeven te gaan. En de patienten laten het allemaal zó passief over zich heenkomen.
Ik heb best wel wat ideetjes hoe een aantal dingen beter zouden kunnen lopen. En probeer ze hier en daar uit en te introduceren. Maar of het echt steek zal houden??

Aan de andere kant merkte ik wel dat je wat opbouwt aan contacten in collega's en dat geeft dan wel weer gezelligheid en lol.

Onze 'lazarus' (zie vorig verlsg/ zo heb ik hem maar genoemd) hebben we op een brancard door de wildernis gesjouwd naar de ambulance. Inmiddels is hij een week in het ziekenhuis en enorm opgeknapt.Hij zit te stralen in bed en geniet van alle aandacht en zorg. Hij heeft weer contact met z'n kerk en zij gaan als het goed is zorgen dat hij veilig en wel bij familie in Zuid Malawi komt..

Een druppel op een gloeiende plaat misschien maar toch....

Deze week ga ik me Chawesi een semi-arts op bezoek naar de blindenschool. Er zijn wat spullen (o.a. kleding) uit nederland overgekomen die we gaan uitdelen.
Ik ben benieuwd wat ik daar ga tegenkomen... Er zijn veel albino's die blind worden doordat hun ogen niet beschermd worden door de zon. Vanaf de buitenkant ziet het er allemaal verschrikkelijk onverzorgd en triest uit..
Hopelijk krijgen we een beetje 'grip' op hoe dingen daar (niet) 'geregeld' zijn. Om eventueel eens om ons heen te kijken hoe de zorg verbeterd zou kunnen worden...

Verder geniet ik van alle luxe in het huis van Anneke en Martijn. CD-speler/ ventilator/ gasstel/ wasmachine en...... bijna 24 uur een 'watchman' rondom het huis die de boel bewaakt.. Dat is wel even wennen, maar ook wel een veilig idee.

En verder probeer ik het zonder hen zo gezellig mogelijk te maken..

Ik ben een beetje 'afgehaakt' op de kerk hier. het is zo'n zweterige plakkerige boel en zo weinig 'geestelijk' voedsel, weinig meezingliedjes en zelfs de gebeden worden heel formeel uitgesproken.. Jammer... Gelukkig heb ik nu een boekenkast vol mooie boeken en pluk ik hier en daar een dienst van internet..

Hans en Hanneke en Gerrit zijn jarig geweest; gefeliciteerd!

Bedankt voor jullie reacties en nieuwtjes; prettig om te horen zo blijf ik een beetje bij!!

Alle goeds en Gods zegen!
Ik denk aan jullie!!
liefs
Thea

  • 15 November 2010 - 21:13

    Anke:

    lieve zus,

    net je brief geciteerd in onze huiskamer bi jde snorrende kachel
    ja, het vriest hier nu een beetje nadat het (op sommige plaatsten, hier viel het wel mee) erg veel geregend heeft.
    ik ben blij voor je dat je wat meer comfort hebt.
    En super dat je die man zo geholpen hebt!
    K Ben trots op m'n zussie!
    We misten je zaterdag op het eeuwfeest van broertje Fulco en schoonzus Catharina.
    Samen 100!
    lieve zus, zorg goed voor jezelf en hopen gauw weer wat van je te horen!


  • 16 November 2010 - 17:23

    Esther:

    Hoi Thea,

    Als ik jouw belevenissen lees dan komen mijn eigen Afrika herinneringen naar boven en kan ik mij jouw situaties ook levendig voorstellen. Lekker dat je er even tussen uit bent geweest, dat heb je na de eerste cultuurschok even nodig. Geniet van alle intense ervaringen eenmaal in NL worden het zulke kostbare herinneringen die je na 10 jaar nog levendig voor de geest haalt.

    Groetjes van Esther en de mannen

  • 16 November 2010 - 19:40

    Marleen:

    Hey Thea,

    Wat gaaf dat je bij Jan & Trudi bent langs geweest. Ja, zij maken echt verschil daar. Lekker dat je even van de 'wilde' dieren af bent ;-) Enjoy!

  • 19 November 2010 - 19:51

    Alice Ploeg En Fam.:

    Na een aantal dagen, nu een print gemaakt voor moeders Ploeg.
    Zij leest ook graag jou belevenissen!
    Fijn dat je er een poosje tussen uit bent geweest.
    Op z'n tijd ook nodig met zoveel indrukken en belevenissen.
    In Overberg alles goed! Eén van het personeel gisteren naar China gegaan,
    had negen uur vertraging met tussenvluchten enzv, in totaal 22 uur onderweg geweest. De print is intussen klaar en ik ga de koffie bij ma ophalen, met gebak t.b.v het 100 jarig bestaan van de bakkerij Bos.
    Lekker hé, wat krijg jij i.p.v gebak zoals in Holland als we wat te vieren hebben?
    We zien uit naar je volgende belevenissen hoor!
    Liefs ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 684
Totaal aantal bezoekers 163082

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: