het leven in Ekwendeni - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu het leven in Ekwendeni - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

het leven in Ekwendeni

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

29 November 2010 | Malawi, Ekwendeni

Lieve Allen!

Lange files van de sneeuw en wintertenen?
Wat een verschil! Het is hier nog steeds warmpjes. Vorige week heeft het even geregend. Dat koelde iets af maar het is nu weer rond de 30 graden.
Alle akkertjes worden nu wel bereid voor als de échte regen komt. Iedereen is druk in de weer met grond losmaken en kunstmest inslaan.

Er schijnt een veel betere, goedkopere en biologische manier te zijn voor extra groeikracht. Maar Malawianen houden het graag bij het 'oude'...
Jammer want het zou best een zo kunnen zijn dat er daardoor soms meer honger word geleden dan nodig is..

Het blijft me elke keer verbazen met hoe weinig Malawianen moeten leven. Zo zag ik vorige week Tamara's huis. Niets meer dan een kaal betonnen gebouwtje met een rieten dak. Twee ruimtes buiten. De ene met een afvoer; bedoelt als badkamer. En de ander met wat restjes as. Bedoelt als keuken.
En toch... het werkt ook allemaal en heeft best iets gezelligs!!

Oef het is teveel om te vertellen wat ik de afgelopen weken heb gedaan en meegemaakt.
Ik zal er een paar topics uit oplichtten.

De blindenschool.
ik ben er dus geweest met wat spullen (o.a. kleren). En was geraakt door hun leefomstandigheden daar. 50 kids. in 2 slaapzalen. Nog een aparte ruimte waar ze eten en dat is 'alles'.
Geen muskietennetten, versleten vuile kleren, veel huidaandoeningen, 3 kinderen in 1 bed, en weinig eten. De tranen schoten me in de ogen.
Andere ontwikkelingswerkers zeggen dat ik het moet relativeren; andere (wees) huizen zijn soms veel erger..
Waarom zou ik?

Met Chawezie bekijken we stap voor stap wat we kunnen doen. Morgen gaan we naar de huidziektes kijken en voor behandeling zorgen.
Ook ben ik met Antoinet een muzikale nederlandse vrouw wezen kijken of ze misschien iets met muziek kan doen...

De store...
Oftewel de voorraadschuur van het ziekenhuis... Echt grappig om te ontdekken hoe dat werkt met alle goede bedoelingen uit het westen. Dézen vol materialen worden geloodst. 70% verschrikkelijk onbruikbaar en over de datum. Het ziekenhuis zegt gewoon braaf dankjewel en stouwt de schuur vol...
En tja... laat dit nu ook het 'heiligdom' van de matron zijn.. Dus niemand komt er eigenlijk in en iedereen vraagt zich af wat er nu eigenlijk inzit.
Maar.... ik heb het vertrouwen van de matron gekregen en ben nu doos voor doos aan het leegpulken en samen met Peter (nederlandse chirurg) de boel aan het sorteren.

En verder

* vind ik zoete aardappel heerlijk
* ben ik nog steeds bezig met wat foldertjes te ontwikkelen
* bemoei ik me met de palliatieve zorg
* ben ik gefrustreerd omdat ik geen Tomboeka spreek
* Blijkt een van de mannen weer behoorlijk aan het drinken te zijn..
* zijn we afgelopen weekend naar een wildpark geweest en heb alleen een zebra en een buffel gespot (in de verte)
* luister ik nu naar psalmen muziek en word er helemaal blij van
* is het hier sowieso verschrikkelijk fijn!
* Heeft elke dag weer z'n eigen verrassingen
en wil ik nog helemaal niet weg....




Maar ook

* droom ik van m'n moedertje
* wil ik ff lekker ouwehoeren met m'n vriendinnetjes en huisgenoten
* ben ik nieuwsgierig hoe het met al m'n neven en nichten is
* denk ik aan m'n azc-vriendinnen
* mis ik m'n eigen kerk

En toch...
wil ik eigenlijk wel langer blijven...

Lieve allen
geniet van de pepernoten en chocolade letters!!
En hou de boel warm!!!
liefs
thea








  • 29 November 2010 - 20:45

    Tineke En JAn:

    Eigenlijk geen tijd om terug te mailen..
    Toch even snel! Het sneeuwde vandaag, heel nederland vol file, ik lach me slap, maar voor Jan die met de motor moest komen een drama!!

    Je kaart is warm ontvangen, en staat op de kast als een heus schilderij!!

    Die vieze achterkant doet het hem helemaal, dat maakt hem zo echt volgens de meiden!!

    We zijn inderdaad druk bezig met het 5 decemberverhaal, en gisteren de eerste adventzondag...
    Beetje dubbel altijd,maar niet zo dubbel als jouw gevoelens denk ik!

    Goed dat je er woorden aan geeft!
    Het lijkt me ook zo lastig, je bent er maar zo kort, maar je ziet zo veel, waar moet je beginnen,maar beginnen is niet genoeg, hoe moet het allemaal, maar je kan ook niet gaan vergelijken met Nederland, maar je gunt het ze wel, zo gemengd allemaal!!

    We zullen voor je blijven bidden, dat je je focus op 1 ding kan krijgen misschien/?, en datje vooral een doel kan vinden wat je ook kan behalen, zodat je ook met een beetje voldaan gevoel tzt het land weer kan verlaten!

    We denken aan je en bidden voor je!

    Trouwens nog wel een nieuwtje volgens mij in de familie: volgens mij hoorde ik langs komen dat Dieneke gaat trouwen in het voorjaar!!!

    Leuk nieuws!!

    Zaterdag hoop ik bij onze nieuwe achterneef te gaan kijken!!

    EN ome Rien is overleden, wist je dat al?

    Nou ja, ik moet nu de comp uitzetten, gaan douchen en naar bed, ben ziek geweest en weer een drukke werkdag, dus het is weer bedtijd!!

    STerkte met alles en we houden van je!!
    Liefs, Jan Tineke Andrea Carlijn en Bram!!!

  • 30 November 2010 - 09:23

    Evelien En Sera:

    Hee Tee,

    wij zitten hier samen op de bank in de huiskamer. En hebben net samen je berichtje gelezen en gekeken op de website van EBS Talitha. Sera gaat er een kijkje nemen voor Era en Othniël :)

    Elke keer als ik je verhalen lees, voelt het alsof ik je live zie lopen in het Maliwiboek, wat nog steeds op mijn klerenkast ligt. Gaaf zeg!

    Heel veel mensen vragen naar je. Bij de vrouwenavonden, in de kerk, in de buurt...
    dan speel ik graag even razende reporter, hihi!
    Era en Othniël vragen steeds weer of je echt in Afrika bent. Ze geloven het nog steeds niet helemaal... en missen je.

    Nou, wij nemen nog een koffietje en een speculaasbrok en wensen je nog een hele fijne tijd.
    En als je echt een keer wilt kletsen, dan proberen we een keer op maandag te skypen. LIjkt me leuk!

    Een hele dikke hug,
    Sera en Evelien

  • 30 November 2010 - 13:39

    Johan Gerdine & Kids:

    Ha Thea,

    Wat een verschil; hier zo'n wit wereldje, en bij jou zo'n tropisch temperatuurtje...
    Ze zijn hier echt van de sneeuw aan `t genieten !
    Lekker op de slee; alle wanten, hoofdbanden, mutsen en sjawls zijn weer opgezocht !
    Elène vond het zo vreemd om er voor het eerst op te gaan lopen...
    Grappig hè !

    O, wat lijkt mij dat inderdaad een moeilijke keuze zeg...
    Enerzijds trekt je thuisland natuurlijk ook enorm,
    Maar anderzijds voel je je daar ook zo op je plek, als je zoveel kunt betekenen.
    Misschien wordt het duidelijk als je weer hier bent ?
    Wat hier op je af komt, of dat op kan wegen tegen wat je in Afrika of elders kan betekenen....
    Maar toch denk je wel wat vooruit hè ?
    En dat moet natuurlijk ook wel soms... maar vaak zijn we te voorbarig hè ?
    Maar ik kan mij voorstellen dat het fijn is om je keuze gedeeltelijk te hebben gemaakt, als je daar weg gaat.
    Hèèl veel sterkte en wijsheid toegewenst in ieder geval, in al dit wikken en wegen !
    We hopen dat je rust in je keuze krijgt, wat deze dan ook zijn zal !
    Het is gelukkig nog niet zo ver dat je afscheid moet nemen...
    Succes met alles !
    Jammer als je dan weer zo`n terugval ziet bij die ene man, laat je niet ontmoedigen !
    Maar je gunt hem zo beter, hè !
    Sterkte hoor !
    Ma geniet enorm als ze weer wat van je hoort, doet je goed hè !

    Groetjes van ons allemaal

  • 30 November 2010 - 19:06

    Anke:

    lieve zus,

    ben blij weer wat van je te horen.
    Soms denk ik; zo'n gek land, als er iets gebeurt met Thea, hoe komen wij dat dan te weten?
    Tja, als oudste zus blijf ik toch een beter moederlijke zorg houden.....

    Ons moedertje is bij Coba van Wingerden geweest zaterdagavond.
    Co was 8 november jarig en''t leek me voor ma en Co en leuke verassing.
    Geslaagd.
    En ja, wij stoppen alle kieren en gaten tegen de kou sjouwen de hele dag met hout.
    De pups vonden de sneeuw eerst wel leuk maar nu ze weten dat je er heel koude pootjes van krijgt blijven ze op de drempel zitten kijken naar de merels en roodborstjes die azen op een brokje.
    Voor de zindelijkheidstraining niet zo handig (op een enkele dappere pup na!)
    Maar goed, we wisten (en weten nog) niet hoe lang we nog in dit huis mogen blijven dus vandaar het nestje nu maar laten komen.
    Lieve zus, we zullen je missen met oud en nieuw maar zijn blij voor je dat je dit allemaal mag en kunt ervaren.
    Hoe moeilijk ook, je bent volgens mij super goed in relativeren. (Ook al kun je dat om begrijpelijke redenen niet altijd)
    Lieve groetjes van ons allen!

  • 30 November 2010 - 19:49

    Marleen:

    Tjonge wat een lange verhalen van iedereen. Steek ik met mijn eerste reactie: 'zoete aardappels zijn inderdaad erg lekker' schriel bij af.
    Veel succes bij je sorteerklus. Als je terugkomt, heb ik hier thuis ook nog wel een schuurtje voor je ;-)

    Wijsheid & zegen!

  • 01 December 2010 - 09:22

    Ariena:

    Hoi ouwe vriendin,
    He, he, eindeljk een reactie!
    Heb wel steeds je verslagen gelezen.
    Wat een belevenis! En wat een cultuurverschil, kan me voorstellen dat je weleens tot 100 moet tellen! Kzou niet zo geduldig zijn als jou, maar ja daarom zit ik ook hier in een warm huis. Wat hebben we het toch goed in NL. Ijskoud is het hier, kprobeerde de ramen te zemen, maar er stond gelijk ijs op de ramen. Kan je je niet voorstellen he, mis je de winter niet een beetje?
    Verder gaat het hier goed. Jan kan al heel wat lezen, zo leuk, hij vind gr. 3 helemaal geweldig. En Eva rommelt wel een eind heen, vind alles best.
    Verder geen nieuwtjes!
    Ben benieuwd naar je volgend verslag!
    Heel veel succes en houd de moed erin!
    Groetjes van Ariena

  • 02 December 2010 - 19:24

    Hillie:

    Hey die Thea, goh, de blindenschool heeft zeker hulp nodig, wat schrijnend! Je begrijpt, m'n Bartimeus-hart begint sneller te kloppen als ik dit lees..:) Muziek is een echt een goed ding voor ze, eigenlijk iedere blinde heeft wel een passie voor muziek! Succes joh! Liefs

  • 03 December 2010 - 19:46

    De Tangetjes:

    Ha zussie, wat kan jij schrijven zeg! Ben je niet stiekem met een boek bezig? Maar dit verslag moet in een boekvorm komen hoor! Met plaatjes erbij. Zullen wij als zussen je komen versterken? Met z'n 6en kunnen we heel wat werk verzetten:) Maar de mentaliteit veranderen kunnen we niet:( Weet je wel waar je beginnen moet? Je kunt niet alles hoor lieve zus, al zou je al die mensen gelukkig willen zien. Ik wens je heel veel wijsheid en zegen toe !

    Wij zijn idd druk met sint, op school, club, overkant, schoonfam. Heb jij geen ingredienten om kruidnootjes te bakken? Lijkt me wel grappig.

    Tomboeka(?) is dat de landelijke taal?
    Oeps wel lastig voor je, want niet iedereen zal geschoold zijn en engels hebben geleerd. Wel grappig gezicht van die hele witte kinderen tussen die zwartjes te zien zitten. Dat zijn dan toch geen echte Milawianen?
    He zus, ik ga stoppen kmoet David naar bed brengen. Is het daar ook allemaal gehaast? kan me niet voorstellen, geeft vast ook weleens frustaties:(
    Bedankt voor je mooie verhalen en nog een hele goede gezegende tijd toegewenst.

    Liefs van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 163086

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: