Het wee.. en wel. - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu Het wee.. en wel. - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

Het wee.. en wel.

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

11 December 2010 | Malawi, Ekwendeni

Het regenseizoen is begonnen. Heerlijke verfrissende plensbuien, maar ook onbegaanbare modderwegen. Onderweg met dr Jiskoot, langs diverse ziekenhuizen in het Noorden van Malawi (Livingstonia, Karonga en Chitipa) kwamen we een paar keer lekker vast te zitten.
Vooral de overbeladen (soms met mensen!) trucks waren vastgeslipd, blokkeerden daarmee de weg en maakten onze rit onmogelijk. Wat op zich natuurlijk ook wel weer een avontuurlijke This is Africa ervaring was.
En mooie hoekjes van Malawi gezien, het wordt steeds groener en frisser. Ongelooflijk zoals alles dan ineens uit de grond schiet!

De tour langs de verschillende ziekenhuizen liet wel weer de belabberde situatie gezondheidszorg zien. Iemand lag 5 dagen onopgemerkt (!) te kronkelen in z’n bed van de buikpijn. Door dokter Jiskoot opgemerkt, werd hij geopereerd. De poep spoot uit z’n buik toen hij geopereerd werd.
Twee dagen laten ging we kijken hoe het met verging. En vonden opnieuw een benauwde man in bed. Een bloederige open wond, die niet verbonden was. Een infuuslijn die dichtstond. De urinecatheter eruitgetrokken en niet opnieuw ingebracht. Grrrrt je zou die verpleegkundigen erbij de haren bij willen slepen!

Inmiddels zijn de blinde kids behandeld voor de huidziektes. Een eerste check deze week liet zien dat dit effect had. We hebben de albino’s van petten voorzien, en vaseline voor de kapotte lippen.
Echter onze speurtocht naar zonnebrandcrème leverde opnieuw een This is Africa ervaring op. Er wordt n.l. gratis zonnebrandcrème verstrekt vanuit Tanzania. Maar Malawi had dit gewoon niet opgehaald. Met als gevolg; nérgens zonnebrandcrème te verkrijgen.. De zinkoxide die als alternatief gebruikt word was over de datum…
En niemand die zich druk maakt om de dagelijks pijnlijk verbrande velletjes van de Albino’s….
Gelukkig doe ik deze klus samen met Chawezie, een semi-arts. Dat helpt enorm om de goeie stappen te zetten, de juiste mensen te spreken te krijgen. En via hem hebben we ook een sponsor die de medicatie en andere dingen vergoed. En het helpt mij om te weten dat er toch wel Malawianen met compassie zijn voor hun medemens ook als ze geen familie zijn..

Volgens m’n eerste plannen zou de komende week m’n laatste werkweek zijn…
Maar voor mijn gevoel zit het er nog lang niet op. Ik ben nog niet klaar in het projectje blindenschool, klinische lessen, store, foldertjes etc.
Met de terugkomst van dr Sommers ( Amerikaanse arts die op verlof was) hoop ik ook weer een nieuwe ‘boost’ te geven aan de zelfhulpgroep voor alcoholisten; ze kent n.l. wel een paar ex-verslaafden die wel gemotiveerd zijn maar mogelijk even een zetje nodig hebben om zich te organiseren.
En dus…. Ga ik de komende week hard aan de slag om m’n verblijf hier te verlengen tot maart/april. Dit geeft me ook meer tijd om me te bezinnen op ontwikkelingswerk in Afrika..
Concreet betekend dit het verlengen van m’n vliegticket en het aanvragen van een visum. Wat op zich beide wel te regelen moet zijn.

Na deze week, ga ik 3 weken met Wieke op reis. Helaas voor haar moet ze alleen terugreizen naar Nederland.. (wat anders gezamenlijk zou zijn).
En om de gezelligheid compleet te maken komen ook Hillie en Marieke (vanuit ZA) de 30e naar Lilongwe om met ons Oud en Nieuw te vieren!

Familie; gefeliciteerd met de verjaardag van Corrie en Anna. En volgende week de verjaardag van Maarten en Eveline. Fijne dagen allemaal!
En leuk nieuws; gefeliciteerd Dieneke, wanneer is de datum precies? En leuk om te horen dat m’n ouwe eendje ook nog een rol speelt in de geheel ;-)
Is er nog sneeuwplezier voor m'n neefjes, nichtjes en de puppies?
Speciale groetjes aan m'n lieve Mams.

Corrie B. Ik heb de pepernoten gebakken hoor!! Vertrekken jullie al bijna naar Zuid Afrika?

Huisgenoten en vriendinnen; helaas.. ik kan boer zoekt vrouw niet kijken. Jammer!! Hoe vergaat het de knappe boer uit Amsterdam?
En Eef doe de groetjes aan de kanaleneiland vrouwen! Speciale knuffel aan Era en Otniel!!

En azc-dames. Hoe is het met jullie? Nog nieuws? Veel succes en plezier met de kerstactiviteiten!
Lieve allen! Heel veel goeds en zegen in de komende tijd!

Allen:Vrede op aarde. In de eerste plaats in je eigen hart, omgeving en een boodschap van hoop voor de hele wereld!! Immanuel; God met ons!
Liefs
Thea

p.s. het gaat helemaal goed met m'n been. De buurhond dacht een lekker hapje te hebben; het loeder!!

• 11 December 2010 - 19:53

Alle Ploegies Nr 8:

tjonge tea wat heb je daar een mooi werk wat jammer en frustrerend dat je vaak moet toezien op onmacht, verder is de sneeuw allemaal weer weg,en regent het ook hier,geven wel weer vorst op,wie weet komt er nog meer sneeuw, arie is inmiddels in zeist opgenomen voor dag therapie hij lijkt het wel lukt te vinden,het is allemaal heel vermoeiend en niet eenvoudig voor hem, maar ook niet voor ons, hij krijgt de hele dag therapie en 1 uur les dat word langszaam opgebouwd naar 2 uur en daarna halve dag, de 5 dec prikkels drijven weer naar spanje,en de kerststemming komt er al aardig in kids zijn weer volop aan het liedjes leren,zal voor jou een hele andere kerst en oud en nieuw zijn. we hopen voor je dat daar alles goed mag gaan en zullen aan je denken... lieve groetjes van alle 8 de ploegies van nr 8

• 11 December 2010 - 21:05

Myriam:

Hey Thea,

Gek is dit,ik kom net thuis van hét vrouwenkerstfeest van de Rank...We hebben je gemist hoor. Maar dan besef ik hoe groot het contrast is met de situatie waarin jij,en nog zoveel andere mensen op deze wereld, in leven momenteel...Schrijnend om te horen over de moeilijke dingen,maar ook mooi dat je alle positieve dingen kan blijven zien.
    Veel zegen ook voor jou,deze komende kerst,bijzonder geliefde dochter van God!
    Myriam

• 11 December 2010 - 22:20

Marion:

Meid zo te lezen zit je daar voorlopig op je plek. Prachtig om je verhalen te lezen. Ik stuur je reisverhalen door naar Maria. Zij is daar in haar vakantie ook in de buurt geweest. Morgen zien we elkaar om lekker naar Soestduinen de honden uit te laten. Het klinkt allemaal zo miniatuur met wat jij daar beleeft. Ik hoop dat je visum lukt.
    En hoe graag had ik je willen helpen in het zieknhuisje waar de zorg zo slecht is.
    Liefs van Marion

• 11 December 2010 - 23:53

Maria Excollega:

he zuster Thea je hebt je missie gevonden. Zo ken ik je weer van de Meerzorg. Dat hebben ze nodig in Afrika een doortastende zuster en aanpakken.
    Ps Marion stuurt je verslag aan mij door.
    Veel succes met je werk en je missie

• 12 December 2010 - 18:15

Ageeth:

Ha, Thea, als ik het niet dacht...... je blijft langer!! Jaja, zo begint het! Erg leuk om je verhalen te lezen, je bent goed bezig!
    Wij zijn inderdaad hard bezig om de kerstviering voor te bereiden, deze keer in Woudenberg!

God bless!
    Ageeth

• 13 December 2010 - 06:08

Bonno:

Hallo Thea,
    Goed om te lezen wat je daar zoal kunt doen en betekent, je blijft langer! Heel veel succes maar ook zeker plezier daarbij. Wens je gezegende kerstdagen daar in de warmte (ook best bijzonder)!
    Groeten Bonno

• 13 December 2010 - 08:25

Anke:

lieve zus,

je moet eens weten hoe erg ik steeds naar bericht van jou uitkijk......
    en ondanks de (voor hollandse begrippen) ongelooflijk bizarre verhalen, krijg je het steeds weer voor elkaar om, naast intens medelijden humor ten toon te spreiden. Geweldig zus!
    Ja, we hebben lief en leed met de sneeuw gedeeld, zijn blij dat de wegen en stoepen even schoon zijn en het een paar dagen iets minder koud was.
    Het vriest nu -5 en in de loop van de week wordt weer sneeuw verwacht.
    Hoop voor je dat je alles geregeld krijgt voor langer verblijf. Niet dat we je nog niet terug willen zien hoor...
    Maar hopen dat je daar nog tot zegen mag zijn voor de mensen daar.
    Veel sterkte met alles.
    Gods zegen!

• 13 December 2010 - 19:16

Rian:

Hoi Thea!
    Wow wat een verhalen, indrukwekkend. Ik hoop dat het je lukt om alles te verlengen enzo om daar te blijven, maar eh jou kennende lukt je dat wel!
    Geniet van je reis straks , hopelijk lukt het om ff om te schakelen naar een soort van toerist :-s
    Liefs en een huggie, Rian

• 19 December 2010 - 17:16

Fennie :

Hey Thea,
    Wauw, je blijft langer! Kijk ik niet van op... echt iets voor jou;) Wel zal ik je missen hoor!
    Wat beleef je veel, ongelofelijk, en dan in een totaal andere wereld. Geweldig dat je je zo inzet onder zulke omstandigheden! Ik hoop dat je visum gaat lukken en dat je steeds dichter bij je wens voor de toekomst komt...
    In Nederland is het prachtig met al die sneeuw. De grachten in A'dam zijn een plaatje en ik ga nu genieten van alle outreaches en kerst. Jij ook veel plezier samen met Wieke, Hillie & Marieke! Irna, Marlies en ik zullen aan jullie denken!:)

Groetjes,
    Fennie

• 22 December 2010 - 13:23

De Tangetjes:

Ha zus,

Lekker op reis?
    Even nieuwe energie opdoen?
    Geniet ervan!
    Een kaart met bericht van ons is onderweg:)

Liefs van ons allen!

• 26 December 2010 - 18:33

Corrie En Wim:

Lieve Thea,

We zitten hier in Cape-Town je verhaal te lezen. Heel dichtbij voor mijn gevoel, maar toch zo ver weg. We hebben echt een geweldige vakantie gehad, alle verhalen krijg je nog wel te horen. Jij maakt ook van alles mee, leuk om te lezen. Jammer dat we nog niet bij kunnen kletsen onder het genot van appeltaart (Dirm's), maar begrijpen doe ik het wel. Heel veel zegen en alle goeds gewenst!
    Een warme knuffel uit het zuiden van ons!