het is ongelooflijk - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu het is ongelooflijk - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

het is ongelooflijk

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

22 Januari 2011 | Malawi, Ekwendeni

Het is ongelooflijk
…hoeveel regen er uit 1 wolk kan komen zetten. Knalhard naar beneden en in een paar minuten is heel Ekwendeni een glibberig dorp.
…hoe het me weer bevalt om aan het werk te zijn. Er is nu echt een AA-groep in de steigers en het krijgt steeds meer vorm. Met een paar, naar het schijnt, stabiele teamleden. Leuk om zo steeds meer mensen te leren kennen en nog gaver dat ze bereid zijn om hun trubbels te willen delen en zich willen inzetten voor hun medemens!
… hoeveel (denkbeeldige) jeuk je kan hebben na de ontdekking dat er een schurftuitbraak op de blindenschool is. Met behulp van een paar studenten uit Engeland heb ik ze allemaal in de lotion gezet en is er flink gesopt. Elke pukkel die ik nu zie… brrrr
… hoe pindakaas en Fanta een lekkernij kunnen worden als luxe artikelen zo schaars zijn.
… hoeveel mensen in een taxi kunnen passen: jouw schouder in de oksel van een ander en iemand anders elleboog in jouw taille. Net een (zweterig) puzzeltje.
… hoe anders een voorraadschuur eruit kan zien als tie opgeruimd is.
… hoe weinig effect het heeft als je verpleegkundigen vraagt iets anders te doen dan men gewend is.
… hoe makkelijk het is om uit te vinden wie over het geld gaat in Malawi (gewoon degene met de dikste buiken). Of het nu gaat om een ziekenhuis, school of kerk het is (bijna) overal het zelfde!
…hoeveel ik van jullie hou maar toch totaal niet terugverlang naar Nederland. Ik realiseer me dat behalve het letterlijke klimaatje (wat me zeker goed bevalt) dat ook ernstig samenhangt met het huidige figuurlijke klimaatje in ons kille landje. (sorry)
…. Hoe stralend de zon weer schijnt naar zo’n waterhoos uit de lucht en hoe lastig het dan hardlopen is (minstens zo glad als de sneeuw!)

Dat waren dus weer twee weken aan het werk! Het is wat stiller in Ekwendeni. Er zijn geen Nederlanders meer en een paar andere goeie bekenden zijn ook (tijdelijk) weg. Het is ook weleens goed om een avondje ‘alleen te zijn’.. Kom ik eindelijk aan lezen/bezinnen toe ;-)
Overigens ook een meeting gehad met de diaconie van de kerk, ziekenhuis en blindenschool. Leuke motiverende plannen gemaakt voor de toekomst en er ligt een ideetje voor een zelfvoorzienend boerderijtje voor de school.. Uhm het is ongelooflijk… maar zo kom ik hier nooit weg ;-) (ticket kan niet meer verlengd hoor… ;-))
Nou lieve allen!
Alice (oeps vergeten) , Anke, Irna, Jonathan, Mathijs, Eléne en Rian! Allen van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag! Wat loop ik een boel taarten mis zeg! ;-)
Leuk dat het lukte om te skypen met een aantal van jullie!! Ik zit niet superveel achter de computer maar kijk soms wel wie er online is! Dus als er nog meer skypers onder jullie zijn?
is best gezellig en leuk!!

lieve groet!
Thea

• 22 Januari 2011 - 18:46

Corine:

Wauw teha heerlijk, hoe je het opschrijft! vooral dat zweterige puzzeltje herken ik, het is in Kenia en Gambia al net zo!
    Meid, ik zou zeggen, blijf er voorlopig maar, je bent heerlijk goed bezig en je geniet ook zo volop. Mooi zeg, dat dit zo bij je past! Je kunt je ticket ook verkopen....! Het hangt echt niet van je ticket af!
    Dag meis
    gr corine

• 22 Januari 2011 - 19:27

Marleen:

Hey Thea, echt geestig zoals je erover schrijft. Zou dat in Nl nou ook zo zijn met die dikke buiken? ;-) Veel plezier verder en tot gauw.

• 22 Januari 2011 - 19:33

Anke:

ha zus,

bedankt voor je felicitatie!
    t was gezellig bij Alice en je zussen hoopten al dat je snel weer wat van je liet horen
    en zie daar.....
    groetjes van Janne (zit bij te komen van haar zaterdagse stagedag op de zorgboerderij, lijkt een echte boerin te worden haha) en groetjes van Anniek (die net een spelletje mensergerjeniet heeft gewonnen van Janne en mij) en Wim (die een paar uur op de hoogzit naar reeën en alles wat zich verder niet vertoonde heeft zitten kijken) en niet van Harm (want die is bij Lina) en ook niet van Eefke (want die zit op te passen bij Jan en Tineke)
    Thea, geniet van je tijd daar!

• 23 Januari 2011 - 13:17

Evelien:

Theeeaaaa, klepper de klepper,

..otniël vergiste zich vorige week nog, toen hij weer voor de brievenbus stond :)

Gaaf om opnieuw te lezen wat je bezigheden zijn en hoe je geniet van de kleine dingen daar.

Ik bedenk me wat de kleine dingen zijn van hier. Het laatste hoofdstuk van een goed boek lezen in de bus (die zo ruim is dat je er ook in zou kunnen puzzelen, maar dan gewoon op de vloer met één van duizend stukjes), een nieuwe jas in de uitverkoop scoren, merken dat het weer langer licht blijft 's avonds... En ja, GROTE tragedies zijn er ook. Ik ben nog steeds een beetje in de rouw van Bas... bijvoorbeeld als ik een vaatwastabletje pak en nog een halve zak voer ernaast zie liggen... Sorry thee, dat ik geen goede dierenverzorgster bleek te zijn.

Nou, ik ga de cadeautjes voor irna inpakken... en nogmaals: met die taart komt het wel goed, hoor ;)

liefs Eef

• 24 Januari 2011 - 11:37

Irna:

hej thea,

leuk hoor die up date van je te lezen. zie helemaal bezig daar. zag je ook nog op een foto bij het blog van hil en marieke voorbij komen.
    gelukkig maar dat die ticket nu vast staat, want langzamerhand worden we een beetje bang dat we jou in NL niet veel meer gaan zien.
    gauw weer eens skypen.
    liefs, irna

• 24 Januari 2011 - 17:35

Catherine :

Hi Thea, it is disappointing to know that your earlier date of arrival was a mistake. we were looking forward to meeting u soon but u are doing a wonderful job and those who have come to know u there would be happy u are staying longer. lots of love from both the kids. take care.

• 25 Januari 2011 - 18:15

Marieke En Hillie:

hey thea!

Arg, schurft, daar krijg je inderdaad spontana jeuk van! Gaaf dat er inspirenende plannen zijn voor de blindenschool. Ben benieuwd!

Succes met alles!
    ps.We hadden inderdaad het verkeerde tel.nr dus bedankt voor t mailen van t goede.

• 31 Januari 2011 - 19:53

Jarno:

hai tante
    kheb u effe aan de lijn gehad bij oma, maar ja . dat was kort
    kunt u ook op msn?
    das ook makkelijk
    ajuus
    en een fijne tijd verder

• 01 Februari 2011 - 13:11

Johan Gerdine & Kids:

Ha Thea,

Heerlijk weer van je dagelijkse leven en plannen te horen !
    Je zit lekker goed in je vel zo te merken; heel fijn !
    Je kunt zo gezellig schrijven... we genieten er allemaal van.
    Diërk vind het reuze interessant, want hij heeft via "schoen-maatje" een schoenendoos gevuld voor de arme kinderen, en nu kreeg hij een kaart dat zijn doos onderweg is en wel naar Malawi...! Dus hij bekijkt de foto's met hele andere ogen; stukje verbondenheid, leuk hé !
    Verder hier een stevige griep een rondje gedaan, maar is weer op zijn retour.
    Een goeie week flink ziek, met de nodige voor en na-tekenen.
    buikpijn, hoofdpijn, keelpijn en hoge koorts.
    De kinderen zijn wel heel benieuwd wat voor wilde dieren je zoal tegenkomt... dus die nijlpaarden foto was helemaal geweldig, en ze verwachten toch echt nog meer van die "wilde foto's" hoor !
    Dus ga maar op jacht...in je vrije tijd !
    Heel veel succes met al je goede bezigheden, we denken aan je !
    Geniet van de kleine Grootse dingen !

Liefs; Johan, Gerdine en de kinderen

(Ho, nu vergeten we nog te vertellen dat we lammetjes hebben gekregen !
    een drie-ling, en een twee-ling...
    Alleen èèn van de drie-ling heeft het helaas niet overleeft; verder maken moeders en kinderen het goed !)