Als in holland de sneeuwklokjes...... - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu Als in holland de sneeuwklokjes...... - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

Als in holland de sneeuwklokjes......

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

07 Februari 2011 | Malawi, Ekwendeni

Overwinteraars in Nederland! Jullie smachten naar de lente he? Nou goed om te horen dat er al wat kleine voorbodes zijn; groene sprietjes en lammetjes! Nog even de zakdoeken en levertraan bij de hand en dan op naar de lente!

Al hoewel het hier geen onderwerp van de dag is, wordt er toch ook wel aan Egypte aandacht besteed. Soms televisiebeelden, een stukje in de krant en een gebedspunt in de kerk. Het brengt mij weer een beetje terug in ‘het Westen’ waar de Islam een onderwerp van de dag is, meestal gepaard gaande met spanningen.
Wat jammer dat het nooit in het nieuws is geweest dat er in Malawi waar 80% Christen is een tijdje een Islamitische minister president is geweest die heel veel hervormingen in het land heeft bewerkstelligd waaronder meer vrijheden en minder onderdrukking van de vrouwen!
Gewoon….. voor een iets genuanceerder beeld.

Na een paar dagen relaxen, zwemmen, zonnen en bijslapen aan het meer, weer back to work.
Op zoek naar ruimte om onze wekelijkse AA groep te kunnen herbergen, én gevonden.
Een gesprek met de coördinator van community health over het palliatieve project. Héhé Eindelijk inzicht gekregen in waarom een aantal dingen niet goed lopen.
Een kwestie van ieder wil z’n eigen domein bevechten.… Waar de samenwerking onder te lijden heeft en de patiënten het vervolgens zonder zorg moeten doen.
Een gezegde in Afrika is; Als de olifanten vechten, word het gras vertrapt. Met andere woorden als ego’s elkaar in de weg zitten lijden de mensen waar het omgaat. Zo ook in dit geval.
Tja… en soms duurt het even voordat je dat goed in de gaten hebt. En nu maar zien of daar verandering in aan te brengen is. Een nieuwe uitdaging!

Met de wijkverpleegkundigen van het ziekenhuis gaan we deze week aan de slag in de blindenschool; rommel opruimen en organiseren, muskietennetten ophangen en alle kinderen uitgebreider screenen op hun gezondheid.
Vanmiddag een overleg met de kerk en de school om de plannen voor een zelfvoorzienend boerderijtje verder vorm te geven.
Het is overigens leuk dat door deze activiteiten ook anderen meer aandacht krijgen voor de blinde kids. Zo hebben we met een aantal jongeren bedacht dat we wel een activiteitenmiddag voor ze willen organiseren.
Wat dingen knutselen om hun eigen omgeving wat op te fleuren. Spelletjes doen, muziek maken enzovoort. Hopelijk dat door deze activiteiten de gemeenschap meer om deze kinderen heen komt te staan, in plaats van met een boogje om ze heen te lopen.

Waarbij ik meteen een oproepje plaats… we zoeken n.l. nog leuke ideetjes én……. ja het zal ook eens niet zo zijn……. dalama’s (geld).
Als je daar wat voor voelt kan je dat mailen en overmaken op m’n rekening naar T.C.Ploeg 355122421.
Van het geld wat over is probeer ik zonnebrandcrème op de kop te tikken voor de verbrande Albino velletjes.

Nog maar 8 weken….
Ik heb zin om jullie weer te zien!
Er wordt wel een beetje aan me getrokken hier om te blijven en de verschillende projecten door te zetten. Aan de ene kant zou ik dat wel willen, ik zie daar ook wel de zin van in en ben ik heel nieuwsgierig hoe alles voortgang vind. Maar anderzijds is er soms toch net niet genoeg actie hier en ga ik het ook wel weer kriebelen om weer ‘weg te vliegen’. Afgezien van het feit dat ik natuurlijk niet tot het oneindige op deze vrijwillige basis aan de gang kan blijven.

Dus zeker weten, als de sneeuwklokjes uitgebloeid zijn kom ik jullie weer opzoeken!

Dieter en Rieni van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag!

En lieve allen,Leuk om te horen van het reilen en zeilen daar! Hou me op de hoogte!

Mijn volgende verslag gaat waarschijnlijk over m’n verblijf in een échte hut. Zonder water en electriciteit en slapen op een matje. Ik ga een paar dagen logeren…..
Tot dan!

• 16 Februari 2011 - 13:11

Johan Gerdine & Kids:

Ha Thea,

Helemaal leuk... je hebt goed je best gedaan op wildjacht !
    De jongens waren helemaal enthousiast dat er weer foto's bij waren.
    Trouwens ook erg leuk; foto's te zien waar jij lekker bezig bent, dat geeft een beetje een alledaags beeld van jouw leventje daar, ook al beschrijf je het wel heel erg levend en boeiend, een plaatje maakt het wel echt heel compleet !
    Heb je ook een muskietennet voor jezelf gehouden, voor deze logeerpartij ?
    We zijn benieuwd hoe je het maakt, in je tentje... als er maar niet weer zo'n wolkbreuk op komst is..!
    Wat heerlijk om zoveel voor die blinde kinderen te kunnen betekenen, wat zullen ze het waarderen en er van genieten. Heel veel succes met de plannen voor het boerderijtje, wat komt je boerenbloed dan toch weer goed van pas hé ! Leuk hoor, we hopen dat het allemaal een beetje van de grond wil komen...
    Je hebt daar weer te maken met andere complicatie's, maar verder kun je daar zo heerlijk praktisch denken !
    Als je iedereen tenminste voldoende gemotiveerd hebt, nou en als jou dat niet lukt, dan lukt niemand dat !
    Zo bruisend van enthousiasme, daar moet wat van overvloeien; succes !

Hartelijke Groetjes; Johan, Gerdine en de kinderen