dubbel feelings - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu dubbel feelings - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

dubbel feelings

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

28 Februari 2011 | Malawi, Ekwendeni

Ha lieve mensen!
allemaal nieuwe foto's om zoveel mogelijk mee te laten genieten van het feest op de blindenschool.
Het was echt een fantastische middag. Met veel spelletjes, creativiteit, een feestmaal (ongelooflijk wat hebben ze veel rijst en kip verstouwt!!) en heel veel muziek en dans daarna.
Allemaal blije gezichtjes.
Het raakte me behoorlijk eigenlijk.
Het is eigenlijk zo verdrietig weet je. Al die hele jonge kids die zo moederziel alleen daar op die school zitten.
Met zo'n schamel beetje eten, slechte hygiene, nauwelijks persoonlijke aandacht en slechte huisvezting.
Het kan ook anders. Dat heb ik gezien in Embangweni, een dovenschool met 180 kinderen ook in Malawi. Ik heb er een bezoek gebracht met een hoofdmeester van de blindenschool.
Eigenlijk om hemzelf te laten zien dat het ook anders kan, dus ook voor zijn school.
Hij werd er wel enthousiast van, en de plannen worden vastomlijnder..
Maar... er moet zoveel gebeuren en mijn tijd is maar zo kort meer hier.
Het gaat echt zeer doen om straks weg te gaan..
Zowel het afscheid van deze lieve kids, als het afscheid van de AA groep.
Wat eigenlijk een toffe vriendengroep is geworden met zoveel wederzijds respect.
Het is heel dubbel allemaal.
Want aan de andere kant kijk ik ook echt heel erg uit naar jullie!!
ik heb zoveel zin om weer m'n familie, vriendinnen en kerk te zien.
En.. ja het wereldje in Ekwendeni is klein en wat dat betreft vlieg ik er graag weer uit..
Maar echt afscheid nemen?? ik zie er als een bult tegenop.
Behalve het ziekenhuis; geen enkel probleem om daar weg te gaan. Wat een deprimerende boel. Het moet flink de tol betalen van jaren mismanagement en het blijft maar pappen en nathouden want tja... 'relatives (familieleden)' kan je niet ontslaan; ahum...
Trouwens; bedankt voor de bijdrages voor het feest!!
Het was echt een dag met een gouden randje.
Verder is volgens mij Rieni en Harm Jan zijn jarig geweest? Van harte!!!
En boer zoekt vrouw fans; wat jammer dat het weer voorbij is he? ik voel helemaal mee met Annemarie (wat een .... ;-p)
By the way: nog geen 'hutverhaal' maar ik ga vast nog wel een paar dagen de tijd vinden.
Lieve groet uit Ekwendeni!
Thea
p.s. Voor de bidders onder ons: ik heb een beetje wijsheid en inzicht nodig hoe het hier af te ronden en achter te laten

Franciscaanse zegenbede.


Moge God ons zegenen met ongemak
bij gemakkelijke antwoorden, halve waarheden, en oppervlakkige verhoudingen

zodat we diep vanuit ons hart mogen leven.



Moge God ons zegenen met woede

bij onrechtvaardigheid, onderdrukking, en uitbuiting van Gods schepselen

zodat we mogen werken aan rechtvaardigheid, vrijheid, en vrede.



Moge God ons zegenen met tranen

om te vergieten voor hen die lijden aan pijn, verwerping, honger, en oorlog,

zodat we onze handen kunnen uitstrekken om hen te troosten en om hun pijn in vreugde te veranderen.



En moge God ons zegenen met genoeg dwaasheid

om te geloven dat we een verschil kunnen maken in de wereld,

zodat wij kunnen doen waarvan anderen zeggen dat het niet gedaan kan worden.



Amen.




  • 28 Februari 2011 - 19:58

    Marleen:

    Ha die Thea,

    Dat ziet eruit als een gezellig feestje... Ik kan me goed voorstellen dat je dubbele gevoelens hebt. Afscheid nemen is nooit fijn. Zeker niet als je het én zo goed naar je zin hebt én mensen in miserabele toestand achterlaat. Nou je bent hier weer van harte welkom! Leuk om weer een avondje te gaan bomen. Grappig dat je zo begaan bent met Annemarie. Niet te hopen dat boer Marcel (alias de boxershort) in haar geïnteresseerd raakt... Hoewel, in de liefde weet je het natuurlijk nooit ;-)
    Tot gauw!

  • 28 Februari 2011 - 19:59

    Marleen Again:

    Eindelijk ben ik es de eerste...

  • 28 Februari 2011 - 20:06

    Brigitta En Martin:

    hai thea,
    vanavond met Eef,Sharon en Mark nog over je gehad tijdens de frieten! we missen jou ook zo! dat moet je ook komen eten hoor in april!! we bidden je wijsheid en genade toe: U laat nooit los,God die mij niet achterlaat zongen we gisteren. dat wensen we je toe, liefs en tot gauw Brigitta

  • 28 Februari 2011 - 20:08

    Marion:

    Hoi Thea,
    Ik had het al enigszins op je hyves geschreven dat je voor je zelf helder moet gaan krijgen waar je toekomst ligt. In Nederland of in de tropen. Ik denk dat ik je goed kan begrijpen met dit dilemma.
    Het blijft bij denken want ik ben nog nooit zo lang en zo dicht bij de tropenzorg geweest. Ik kan je alleen maar heel veel wijsheid wensen. Eerst maar naar huis naar je familie / vrienden en wachten wat er thuis op je afkomt aan gevoel. Ik heb diep respect voor je wat je daar allemaal hebt gedaan. De mensen daar zullen je zeer dankbaar zijn. Zij zullen je zeker missen dus doet het afscheid zal pijn doen. Lieve Thea sterkte met al je beslissingen maar van hoger hand kan er ook voor jou besloten worden.
    Liefs van een bijna 52 jarige Marion.
    Pff.....wat een leeftijd zeg! Nog bedankt voor je krabbeltje. Ik was blij verrast.

  • 28 Februari 2011 - 20:37

    Anke:

    Lieve zus,

    Bedankt voor je bericht.
    Echt op zijn thea's om zo moeilijk te kunnen scheiden van allen daar die jou hart gestolen hebben.
    Alhoewel; gestolen.... je geeft het gewoon........
    Niet aan een boer (tot nu toe tenminste) maar aan een heleboel hulpbehoevenden waar je, weliswaar maar even, wat voor mocht betekenen maar die het in veel gevallen niet zullen vergeten.
    Ik hoop dat je mag ervaren dat God ook in Malawi werkt.
    Sterkte!

    lieve groetjes uit Woudenberg

  • 28 Februari 2011 - 21:13

    Maria:

    Hoi Thea,
    Wat kun je goed schrijven, buiten je talent als verpleegkundige heb je ook een schrijvers talent. Zo boeiend en helder en duidelijk wat je gevoelens zijn.
    Heel veel sterkte met het afscheid. Eigenlijk neem je geen afscheid want deze ervaring en gevoelens draag je voor altijd bij je.
    groetjes maria

  • 01 Maart 2011 - 06:58

    Alice En Familie:

    Hoi Thea,
    Bedankt voor je foto's en reisverslag!
    Wat een hartverscheurende situatie telkens als ik het weer lees en zie.
    En ondanks dat alles, toch blij kunnen zijn. In alles ( de mensen om je heen en jij ) veel sterkte toegewenst .

  • 04 Maart 2011 - 14:05

    Marieke En Hillie:

    Hey die Thea, wat goed om te lezen dat de feestmiddag zo geslaagd was. We kunnen het ons helemaal voorstellen hoe dat voelt. Echt goed dat je dit op poten hebt weten te krijgen! Wij hebben nog maar 2 weekjes... We bidden voor je! Ciao!

  • 10 Maart 2011 - 19:33

    Evelien:

    Hee Thee,

    ... veel te lang heb ik je laatste twee blogmailtjes als 'nog niet gelezen' in mijn mailbox zien staan.
    Wilde er even de tijd voor nemen en wow dat is inderdaad de moeite waard.

    De foto's van die twee meiden aan tafel: je mooiste kleren aan op het feest en het zelf niet kunnen zien. Heftig.

    Je tulpenbollen in de tuin zijn met al hun groen al naar boven, kan niet wachten tot ze hun roden hoofdjes tonen. Het tuintje achter heb ik laatst een grote opknapbeurt gegeven en eigenlijk staat de voortuin ook nog op de planning. Ik vind het zowaar leuk om te doen (maar bij mij houdt het wel op met bij flink vegen... het snoeien laat ik graag aan de tuinman over of onze irakese buren, hihi.. :)

    Je hoort alweer meer mensen buiten, heerlijk. Heb al weer zelfs een keer buiten een broodje gegeten én gitaar spelen geoefend. Iedereen kon mee genieten van 'opa bakkebaard'. Het gaat nog niet vlekkeloos, maar de melodie is te horen. Urbanas heeft er vast zelfs een kruisje voor geslagen op de hoek van de straat.

    In de kerk, in de buurt, bij de vrouwenactiviteiten wordt telkens de vraag gesteld: komt Thea al terug?
    A.s. zondag nemen Sharon en ik verse gebakken appeltaart mee naar de stoelendienst, kunnen we met koffie en gebak verslag van je doen.

    Nou, mijn was is bijna klaar...
    Geniet je suf van je staartje Afrika! En heel veel wijsheid voor het afronden en het maken van nieuwe plannen.

    Met liefs, Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 163087

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: