ODE AAN DE AFRIKAANSE VROUW - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu ODE AAN DE AFRIKAANSE VROUW - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

ODE AAN DE AFRIKAANSE VROUW

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

22 Maart 2011 | Malawi, Ekwendeni

... en mijn MOEDER :-)

Want die is vandaag jarig en lijkt veel op Afrikaanse vrouw!

De Afrikaanse vrouw:
* draagt 30 liter water of 15 pompoenen + brandhout op haar hoofd
* staat dag en nacht paraat voor man en kinderen (baby’s hangen 2 jaar non stop aan de borst of rug)
* stookt de hele dag vuur tientallen liters maispap met groente en badwater voor het hele gezin
* gaat als laatste naar bed
* gebruikt 1 stuk zeep voor de afwas, het badderen en de kleren
* poedelt zichzelf in de rivier
* duikt weg als ze mannelijk geslacht van de schoonfamilie ziet
* lacht als ze haar vingers brand aan hete pannen
* staat de hele dag klaar voor bezoek
* draait volop mee in de tabakteelt van haar man
* maakt bezems van boomstammen
* maakt gerechten van alle soorten groenten, dierlijke organen en fruit
* scrubt haar lichaam met een steen en zand
* heeft een doorzettingsvermogen en spierballen die ongekend zijn
* verdraagt de grillen van opoe (aGogo) die tabak snuift en haar kleinkind stiekem de borst geeft
* vind de tijd voor een verwende rijke Nederlandse vrijgezel die als een verbaasd klein kind achter haar aan huppelt 5 dagen lang
En dat alles zonder klagen.

‘TIYA’
Ze leerde me alle soorten groente en fruit die je kunt vinden op het veld. Ze leerde me koken op vuur, afwassen met koud water een stuk zeep en zand, slachten van een kip, de omgangsvormen in Malawi, het eten van koeiemaag en tientallen woordjes Tomboeka.
Ze nam me mee de rivier in om te baden en liet me zien op op welke plekken je bezembomen kunt vinden. We liepen samen kilometers naar de verschillende tuinen, we sjouwden door de rivier om de tomaten aan de overkant te plukken, we aten suikerriet en guaves als we trek kregen.
We liepen 2 uur verder waar ze me kennis liet maken met haar familie. Het dorpshoofd van het ‘slangendorp’ (die me een levende kip kado gaf) En haar broer die getrouwd is met 3 vrouwen. (ik heb hem gezegd dat hier de doodstraf op staat in Nederland.. sorry leugentje om bestwil..:)

De natuur, de stilte, het zitten bij een open vuur, het horen van een vreemd brabbeltaaltje, het eten van allerlei natuurlijk producten. Vijf dagen , geen koffie, geen radio of krant, geen deodorant, mascara, wijn, geraffineerde suikers en wc papier.
En 5 dagen lang je plas richtten op een betonnen gat waar de vliegen vervolgens tegen je billen vliegen.
Onvergetelijk.

en de Afrikaanse man?? ..... daar zullen we het maar niet over hebben :p

Het is nog ff flink doordoen om alles goed over te dragen en af te ronden.
Maar dokter Sommers vond dat ik niet vermoeid terug gestuurd kan worden. En leent me haar auto voor een paar dagen. Dat aanbod sla ik niet af en ik ga nog even een paar dagen van ‘Lake Malawi’ genieten.

Om vervolgens afscheid te nemen van iedereen en…. Volgend weekend naar Lilongwe af te reizen om ………………… JULLIE WEER TE ZIEN!!
Ik hoop 5 april om 19.30 in Amsterdam aan te komen.

Jan en Mams (en de rest van de fam) fijn verjaardagfeest morgen.
Lieve groet
Thea

• 22 Maart 2011 - 20:20

Tineke:

HAi lieve zus,
    ik zit hier achter de pc al te grienen bij het idee dat jij daar afscheid moet nemen, terug moet reizen en hier weer moet aarden...
    Het is zo veel, maar gelukkig verlang je er naar!
    Geniet nog van de laatste paar dagen!!
    We kijken ook ontzettend naar je uit!!
    Ik hoop je nog een keer te spreken voor je je reis gaat maken!!
    We bidden voor je, voor wijsheid, bescherming en Gods zegen!!
    We houden van je!!
    En ik zal een wijntje op je drinken morgen bij ma!!
    Liefs Tineke en de hele fam XXX

• 22 Maart 2011 - 21:58

Anke:

hey zus,

ja inderdaad, het profiel van ons ma.
    ze wilde zelfs emigreren naar afrika toen ze een rits kleintjes aan haar rokken had.
    heb vanmiddag met haar thee gedronken in de heerlijke hollandse voorjaarszon
    we kijken naar je uit zus.
    Sterkte met afscheid nemen!

veel liefs van ons

• 23 Maart 2011 - 17:34

Brigitta En Martin:

thea,
    wat een prachtig beeld schep je,het is indrukwekkend wat die vrouw allemaal doet. heb het zelf nog eventjes goed en een glanzend afscheid en een stralende lach op Schiphol straks, liefs!

• 23 Maart 2011 - 17:59

Thirza:

Ha Thea, wat heb ik genoten van je verhalen, foto's en avonturen in Malawi.
    sterkte met het afscheid nemen van al die bijzondere mensen, het mooie Afrikaanse land en het Afrikaanse leven.
    Het zal best wel weer wennen voor je zijn, terug op Nederlandse bodem!
    wij genieten op de Bijbelstudie nog steeds van de Afrikaanse vrouwen Jane, Sheba en 3 vrouwen uit Eritrea.
    Als je weer tijd en zin heb, voel je welkom!!
    lieve groet, Thirza

• 23 Maart 2011 - 20:43

Ageeth:

Ha die Thea,

Diep respect voor de Afrikaanse vrouwen!! Sterkte met het afscheid nemen en goede reis terug straks!

Groet!
    Ageeth

• 24 Maart 2011 - 19:12

Debora:

Nou respect hoor!!! Zouden wij vrouwen met ons drukke leventje in Nederland maar een voorbeeld aan moeten nemen! Als we nu nog eens denken dat we teveel doen dan kunnen we aan de afrikaanse vrouw denken!! Je komt bijna terug!! Heb je er zin in? Nou hoop je snel weer in veiligheid te zien!! Ps.. Gefeliciteerd met je moeder:)..

Groetjes Debora

• 31 Maart 2011 - 05:40

Dag Thea:

Een ding is zeker: je hebt een onvergetelijke tijd meegemaakt! Een goed e reis toegewenst.

Groeten,
    Kees en Clara

• 31 Maart 2011 - 06:22

Anke:

goede reis Thea!
    en veel sterke met wennen in Nederland.
    Tot gauw b.l.w.

• 31 Maart 2011 - 07:03

Rita Paas:

Thea alvast een heel goede reis toegewenst. Welkom in Holland
    en sterkte bij het afscheid nemen in Malawi

• 31 Maart 2011 - 09:00

Marion:

Hey Thea,

In de herhaling heel veel sterkte met het afscheid nemen van Malawi.
    Lijkt mij niet gemakkelijk om van die lieve mensen afscheid te nemen.
    Heel veel warmte bij je terug komst weer in Nederland.
    Ben je weer een tijdje geaard in Nederland dan gaan we maar weer eens een etentje met de Meerzorgers organiseren ter ere van je thuiskomst.
    Geen dikke buiken verhalen of kleine kinderen verhalen van de Meerzorgers maar gewoon genieten van je reisverhalen. Goede terug reis!
    Liefs Marion

• 31 Maart 2011 - 10:04

Elsbeth:

Hoi thea, goede reis! Gelukkig begint is de winterkou net weg, dus de overgang van warm naar koud valt hopelijk mee. Zal wel weer ff wennen zijn straks hier. Nog een goede tijd daar in Malawi, geniet ervan!

• 31 Maart 2011 - 11:41

Marleen:

Ha Thea,

Welkom terug natuurlijk namens de ZWG! We zullen je gezellige, inspirerende, vindingrijke en soms ontroerende epistels missen. Geniet bij Lake Malawi (kijk uit voor de crocs) en tot gauw!

• 31 Maart 2011 - 19:59

Tineke:

HEY lieve zus!!
    Zullen we nog even skypen, of ben je al onderweg?
    Is eventueel morgenavond wat??
    Als ik je niet meer spreek, een hele goede reis, we zullen voor je behouden thuiskomst bidden meid!!
    Liefs en heeeel veel kusjes voor onderweg!

• 01 April 2011 - 06:44

Jellie Hoedemakers:

Hoi Thea,

Ik heb al je verhalen en belevenissen gelezen.
    Het lijkt me onvergetelijk om dit meegemaakt te hebben.
    En dan ben je straks weer in Nederland: een cultuurschok denk ik.
    Ik hoop dat je hier weer kunt aarden.
    Ik ben benieuwd hoe onze ziekenhuiswereld nu op je overkomt na wat je allemaal gezien hebt in Malawi.
    Goede reis en tot horens.
    Hartelijke groet, Jellie.