Gewoon,,, Gratis - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu Gewoon,,, Gratis - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

Gewoon,,, Gratis

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

08 April 2011 | Malawi, Ekwendeni

Het grootste deel van 2010 ervoer ik al leven in een hogedrukpan. Vanuit die hogedrukketel schoot ik zo Malawi in.

Ik kreeg een hele grote surprise mee, en ik mocht er een half jaar over doen om het uit te pakken.

En… wat een verrassingen zaten erin!
•Toffe hollanders die voor me klaarstonden (martijn en anneke)
•Zon, zon en zonsondergangen die elke dag weer fascinerend anders waren
•Bijna vanaf de eerste dag een fantastische malawiaanse vriendin: Tamara
•ondanks malariamuggen, viezer water, andere beesten, ander klimaat, levensgevaarlijke minibusjes een blakende gezondheid
•elke dag 100-en stralende lachen van malawianen die je uitbundig begroeten: Matandala wuli? (hoe is je dag?)
•Vriendschap met dokter Carol waar ik veel mee heb ondernomen in vrije tijd
•De geboorte van de AA groep, met als toegift toffe vriendschappen
•het smullen (en letterlijk aflikken van je vingers) van mais pap, gefrituurde grote mieren, koeiemaag, bananencake, gebakken vis en geroosterde mais; heerlijk!!
•Bergbeklimmingen
•Leren infuusprikken in zwarte velletjes
•Ontroerend open gesprekken met malawiaanse vrouwen over hun (huwelijks) leven
•Ervaringen, Inzichten en de frustraties in ontwikkelingswerk in Afrika
•Met grote regelmaat een (stiekum) wijntje en een nieuwe ‘boom’ op de veranda van dr Jiskoot en z’n vrouw
•Tussendoor de allerliefste berichtjes en bemoedigingen van familie en vrienden uit Nederland
•De luxe van een goed afgedicht huis, wasmachine en bewaakt worden door mr Longwe en Mr Chirwa die er alles aan deden om het me ‘goed’ te maken
•Zoveel Malawiaanse huisjes van binnen gezien, waar ik hartelijk welkom werd geheten en nsima mee mocht eten.
•De kadootjes van de malawiaanse cultuur; woordjes Tomboeka, dragen van Chitenje (afrikaanse doek), de zingende vrouwen op de weg, de always smile, never-shout, never-stress mentaliteit.
•En… zoveel vogels in allerlei felle kleuren rood, geel, groen en blauw
•De fun van het onderhandelen op de markt bij de mango’s, bananen, tomaten en aardappels.
•50 hartverwarmende (blinde) kinderen waar ik een beetje voor mocht zorgen en die me zoveel goude momentjes gaven.
• De ontmoeting en samenwerking met Emily. Een openhartige gezellige collega.
• Het zien opknappen van ‘Alice’ een doodziek weesmeisje met Aids, de Gogo (oma) kwam me bedanken met sperziebonen en mais omdat ik de rekening had betaald. Om me tegelijkertijd haar kleinkind als dochter te geven…
• De vakantie met Wieke, Hilly en Marieke die overkwamen en waar ik mee Malawi ging ‘ontdekken’
• Een regelmatige plons en bijbruinen in en bij ‘lake malawi’
• Altijd afrikaanse mannen om me heen en toch…... Single gebleven ;-) ;-)!!
• De ruimte die de blindenschool me gaf om mee te bouwen aan een betere zorg en toekomst voor de school en de linkjes die eigenlijk vanzelf kwamen met allerlei sponsors
•Een afscheidsfeest met tranen, waar m’n nieuwe vrienden voor me kookten en we koeiepoten, maispap, bruine bonen, okra, vis, soort boerenkool in allerlei soorten hebben gegeten.
•Een welkom op schiphol met tranen, waar m’n familie en vriendinnen klaarstonden met ballonnen, appeltaart en rode zakdoeken.

En dat alles……………… een groot cadeau!
Dit is wat we noemen: GENADE………….. Gewoon Gratis!
CHIUTA MAKORA! TAWONGA CHIUTA! (GOD IS GOED, GOD ZIJ DANK!)

Hoe lastig was het om weg te gaan?
Dat viel uiteindelijk wel mee……………, dankzij jullie gebeden denk ik!

Mijn echte huilbui overviel me toen in op Nederlandse bodem stond. Toen wist ik. Het is uitgepakt ik moet het leven in Nederland weer aankijken. Gelukkig stonden er een heleboel armen klaar om me op te vangen en werd ik getroost met een superschoon, versierd, bevoorraad huis.
Dus nog een toegift!!!

Voorlopig ga ik nog even als een klein kind na de verjaardag nagenieten van het feestje.
En kan ik ook nog wel even doorborduren op een aantal dingen; verslagen schrijven, voorstellen doen aan de blindenschool en sponsors, evalueren en brainstormen met Martijn en Anneke die nog in Nederland zijn. En via de mail hoop ik nog wat lijntjes te houden met de AA en de activiteitencommissie voor de blindenschool.

Voor de Overbergers en omgeving: op 21 april (donderdagavond voor goede vrijdag) geef ik een beamerpresentatie (in Maartens kantoor) aan de Heuvelsesteeg 1. Vanaf een uurtje of half acht mét Mandazi’s (afrikaanse oliebollen). Be there!!

Als er vraag is kan ik dezelfde presentatie ook een keer in Utrecht geven; dus laat maar weten!

En verder: sorry voor al de verjaardagen die me onschoten waren (ik had ze overgeschreven tot en met januari) Dus Dieter, Rieni, Mpia, Harm Jan, Jan Brink, Jan W. en Jasper (je bent afgelopen maandag 7 geworden!!) Van harte gefeliciteerd!

Waarschijnlijk gaat dit voorlopig even m’n laatste blogberichtje zijn. Wanneer bekend is of en wanneer ik terug ga voor kortere of langere tijd. Dat laat ik te zijner tijd wel weer weten!

Tot ziens!

En enorm bedankt voor al jullie meeleven wat op zich al een superkado was!!




  • 08 April 2011 - 13:35

    Emmy:

    Hi thea,
    Fijn, dat je een geweldige tijd hebt gehad en ook tot zegen bent geweest. Sterkte bij het acclimatiseren.

  • 08 April 2011 - 16:08

    Els Vink:

    Welkomwelkomeennogeenswelkom!
    Het zal beste even wennen zijn, maar als ik het zo lees, ligt dat niet aan het warme welkom wat je hebt gehad.
    Heerlijk toch, zoveel mensen die uitkeken naar jouw komst!
    Nu eerst acclimatiseren, en dat niet alleen wat betreft het klimaat.
    Wij, met "onze" vrouwen zijn natuurlijk heel blij om je weer te ontmoeten en bij te praten! Dus laat het weten als je zin hebt om te komen.
    Blessings!
    Els.

  • 08 April 2011 - 22:31

    Jan En Tineke:

    We zijn blij je weer hier te hebben meid!!
    En de 21 komen we, als jij maar de 23e op ons feestje komt ;-)
    Geniet nog lekker na, neem lekker je tijd, het weer werkt lekker mee!!
    We zien je snel!
    En ook wij zijn God dankbaar!
    Bedankt voor je openhartige verhalen die je meemaakte, het was fijn telkens mee te mogen genieten!!!

    Liefs je zusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 163084

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: