zorgen om malawi - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu zorgen om malawi - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Thea PLoeg - WaarBenJij.nu

zorgen om malawi

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

21 Juli 2011 | Nederland, Utrecht

Zorgen om Malawi
Iedereen zegt het. Er staan zware tijden voor de deur.
De tabaksoogst heeft bijna niks opgebracht en Engeland heeft z’n geldstroom stopgezet ( wat geloof ik voor bijna 50% van het nationale inkomen staat!).

Wat betekend dat de locale bevolking over een paar maanden bijna geen geld meer heeft om zeep, suiker, kleren, onderhoud van hun huis of b.v. medicatie te kopen. Waarbij tegelijkertijd de prijzen omhoog schieten (voor de belasting).
En het nog maar de vraag is of alle mensen die werken voor de overheid hun salaris nog zullen krijgen.
Men is boos en bezorgd. Een en ander heeft heel erg met het beleid te maken. Het is de huidige president naar z’n kop gestegen. Volgens mij heeft hij de vertegenwoordigers van Engeland zelf de laan uitgestuurd. En eet verder zelf al het geld van de bevolking op.

En zo gebeurde het dat gisteravond het zo vreedzame malawi explodeerde en de kogels bijna om het huis vlogen.
Alhoewel….., het is de politie die zomaar op een drukke markt vol met moeders en kinderen traangas gingen schieten.
Er was een geplande demonstratie waar de machthebber op tegen was. Maar door het gedrag van de politie werd de hele boel opgehitst (en w.s. was dat de bedoeling).
15 mensen zijn gedood in het naburige Mzuzu. Ook in Ekwendeni werd geschoten, waren er brandende barricades op de weg en zijn er winkels leeggeplunderd.
Ik hang nu een beetje rond het huis en wacht af tot het veilig genoeg is om naar het zuiden af te reizen (vlgs plan om nog wat projecten daar te zien en een paar kinderen op te zoeken die inmiddels aan hun ogen geopereerd zijn).

Tegelijkertijd alle kansen om te oefenen in de malawiaanse conflicthantering….
Een timmerman zou kasten timmeren voor de blindenschool. De prijs was afgesproken en een datum voor afronding vastgesteld. Maar die lapswans bakte er niks van.
Hoe lossen we dat op z’n Malawiaans op? Effe oefenen….
Onder de boom. In een kringetje. De dikke bovenmeester, de iets minder dikke andere meester, de timmerman, nog wat anderen en ik (met het stoom uit m’n oren).
Praten, praten, heeeel lang praten. En zo heb ik hem heel opgetogen verteld dat ik geen zaken meer met hem wil doen en wel naar de plaatselijke werkplaats ga. Zeker weten ben ik veel te scherp geweest volgens de sociale regels.Hij droop af. Maar als ik hem ’s middags tegenkom, komt tie weer net zo blij naar me toe vragen hoe het met me gaat en zijn we naar het schijnt weer de dikste vrienden.
Overigens is het leuk om de locale werkplaats het werk te laten doen. Dat is een soort wezenproject (gesponsord door GZB) om ze een vak te leren en vervolgens zelfstanding hun eigen inkomen te verwerven. Dus nou uhm…. Heel positief bekeken is het extra geld wat het me nu gekost heeft toch weer aan iets goeds besteed….
Wat mij betreft..
Maar geen zorgen om mij hoor! Ik blijf gewoon uit de buurt waar er mogelijke dreiging is.
Genietend van Peter en Antoinets huis in een achtertuin vol bloemen, Waar de vlinders af en aan vliegen. Met inspirerende mensen om me heen en vanwaar ik straks weer vertrek met een rugzak vol ervaring en mooie herinneringen. Heel tevreden over de ontwikkelingen op de blindenschool en nieuwsgierig naar de verdere ontwikkelingen rondom de AA-groep (nieuw projectje)>
Tot slot..

Boven al die lichte en donker gekleurde mensen, de rijke en arme, de machthebbers en de slachtoffers staat God. Hij geeft gehoor aan elk gebed.











  • 21 Juli 2011 - 12:15

    Alice.:

    Hoi Thea,
    Wat jammer die onrust! Er is al zoveel armoede, verdriet etc vooral in zo,n land! Maar goed, het gaat jou tot op heden goed, en je heb ons weer van een mooi verslag voorzien!
    Bedankt en de groeten van ons allemaal.

  • 21 Juli 2011 - 13:29

    Clara Van Ravenhorst:

    Dag Thea,

    Je zorgen kan ik me goed voorstellen.
    Maar wat ik niet helemaal begrijp... je bent nu in Nederland maar gaat weer afreizen naar Malawi of je bent toch al daar .....

    Maar waar je ook bent, we zullen voor je bidden en voor al de mensen rondom jou heen!

  • 21 Juli 2011 - 19:53

    Marion:

    Dit is andere koek dan op het Neude de bromfietsers ontwijken met je fietsje. Goed dat je er weer bent.
    En wij maar klagen hier in Nederland.
    Succes met alle onrust en ook veel wijsheid.
    Liefs Marion

  • 22 Juli 2011 - 07:41

    Anke:

    lieve zus,

    Wim las eergisterenavond in de krant van de onlusten.
    En dan denk je inderdaad dat 'het volk' geweld gebruikt heeft.....
    Worden demonstraties met geweld de kop in gedrukt horen we van jou.
    Angst van de politie of ''instructie van bovenaf?
    Hoe moet het ooit goed komen daar?
    Maar er wordt ook zaad gestrooit en God is het die nat maakt.
    We wensen je veel zegen toe op alles wat je doet voor de mensen daar.
    Volgende week goede terugreis toegewenst!

  • 22 Juli 2011 - 07:48

    Anke:

    voor allen die niet snappen hoe het zit;
    Thea vliegt altijd van hot naar her en je weet nooit waar ze zit. (en heeft werkelijk geen tijd om haar eigen status bij te werken)
    Maar nu is ze dus 3 weken in Malawi 'op vakantie'.
    De blindenschool stelde de vakantie zelfs 2 dagen uit omda Thea weer kwam........

  • 22 Juli 2011 - 09:35

    Hillie:

    Oei Thea, wat een verhalen! Kan me er een moeilijk een voorstelling van maken - schietpartijen in het vredige Malawi...
    En oh, ik kan het me goed voorstellen, jij met het stoom uit je oren temidden van die mannen:), oh, oh! Take care en be blessed! Denk aan jou!

  • 22 Juli 2011 - 12:07

    Marieke:

    Hey thea, jemig wat heftig. En wat ontzettend zonde. Dit past toch helemaal niet bij malawi. Wat is het toch met die afrikaanse machthebbers?? tLijkt wel of die standaard doordraaien na zoveel jaar...
    Je ziet gelukkig nog wel heel veel lichtpuntjes om je heen. Goed te horen. Geniet van je tijd daar!

  • 25 Juli 2011 - 09:52

    Evelien:

    Hi Thea,

    het onderwerp van armoede is te groot voor me om er iets zinnigs over te zeggen. Mooi om te lezen dat je frustratie, je verwondering en plezier in het land naast elkaar kunnen staan. Ieder in hun eigen waarde.
    Wens je nog een hele goede tijd én geniet nog telkens van je schrijfstijl.

    warme groetjes, Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 163084

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2010 - 05 April 2011

Afrika ervaren

Landen bezocht: